tisdag 29 september 2009

Lång eller kort meny?


Om man generaliserar hårt så kan man säga att i västvärlden så gäller att ju finare restaurang, desto färre rätter i menyn. Den fysiska menyn på de riktigt fina restaurangerna brukar även i minimalistisk anda bara bestå av ett enkelt vitt papper, eller en text på en griffeltavla. Bilder på maträtterna är tabu i den fina västliga restaurangvärlden och finns bara på enklare restauranger i turistklass - som också har betydligt fler rätter i menyn. (Jag betonar igen att jag generaliserar)

I Kina är detta förhållandet helt det omvända. På de riktigt fina restaurangerna är menyn som en hel bok med otroligt många rätter. Presentationen är ofta i form av en hård skinnpärm med konstnärliga bilder på alla rätterna. Bara de riktigt enkla restaurangerna har menyer utan bilder, och också färre rätter. dvs precis tvärt om mot västvärlden.

Uttrycket "Jag skulle aldrig äta på en restaurang med bilder på maten" kanske förekommer i Kina också, men då troligen uttryckt från någon i det lägre inkomstskiktet. (restauranger utan bilder är de billigaste)

Ping, med ett exempel på en riktigt fin meny på "The Dazhaimen Restaurant"

2 kommentarer:

  1. Hur ser lunch- och middagskulturen ut i China? Här i Sverige så är vi som bekant inte så frekventa besökare på restauranger en vanlig vardagskväll, i alla fall inte om man går privat. Vi har snarare vanan att laga mat hemma och äta med familjen. Även om det kan vara vanligare att gå ut och äta i större städer. Är det på samma sätt där borta eller gå man ofta ut och äter med familjen på kvällen?

    /TG

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte ge något bra svar.

    Jag tror att variationen är så stor att det blir svårt att beskriva ett generellt beteende. Det är mycket folk på restaurangerna både vid lunchtid och kvällstid, men det är också en extremt hög befolkning, så jag kan inte bedöma om Kineser går ut oftare än "vanligt".

    Ledsen för ett "flumm-svar"

    SvaraRadera