måndag 5 oktober 2009

Ballongflygning vid "Guld-Tupps-sjön"


I Suzhou finns en sjö som heter 金鷄湖,Jīnjīhú - fritt översatt "Guld-Tupps-sjön", eller som västerlänningar säger: "Jinji-lake". I takt med att industrin i Suzhou började blomstra så började även kvällslivet kring denna sjön vakna till. Nu är stranden runt sjön helt fylld med vackert belysta restauranger som det verkligen går bra för. Sjön är inte minst uppskattad av västerländska "gästarbetare" som nästan blir religiösa när de talar om sjön. Och viss går det att förstå dem - det är riktigt vackert här.

I går kväll när jag äntligen träffade Ping igen begav vi oss mot Guld-Tupps-sjön för att käka. Komiskt nog så hamnade vi på teppanyaki-restaurang Tairyo. (som finns i många Kinesiska städer)

Efter maten provade jag det populära strandnöjet att skicka upp en lysande luftballong i kvällshimlen. Ballongen båstår av rött ris-papper med en brännbar kaka fastsatt med ståltråd i botten. Efter man tänt på "kakan" så lyfter snart ballongen som en flygande lyckta mot skyn.

Troligen är det brandfaran som gör att det inte tycks vara tillåtet med ballong-uppskjutningarna, för polisen stoppade en hel del av dem som försökte. (men jag gav dem bara en skarp blick, så backade dom naturligtvis)

Här tänder jag min ballong. Det var lätt hänt att ris-pappret tog eld.

Här stiger min, (och någon annans), ballong mot skyn.

Då har jag äntligen "hittat" min Ping igen. Här på 苏州饭店 (Suzhou-hotell) där vi nu ska bo ett tag.

1 kommentar:

  1. Skönt att du fått träffa Ping igen, jag kan tänka mig att det kan bli lite tufft att vara så långt borta längre tider. Det är ju inte så att man smiter över på en lördag för lite fika precis.
    Nu ska vi hålla tummarna för att allt blir bra med bröllopet. Du får skapa några inlägg om tratiditonerna kring det, ska bli intressant att läsa. Som vanligt så är jag mycket intresserad av mat-traditionerna. ;o)

    SvaraRadera