torsdag 28 april 2011

Restaurang Larmgatan 10


I december 2005 köpte Ping och jag Restaurang Larmgatan 10 i Kalmar. Vid den tiden så bodde jag växelvis i Sydkorea och Kina och kom hem till Sverige bara en vecka varje månad. I slutet av 2006 flyttade jag tillbaka till Sverige från Kina och tog tjänstledigt från min dåvarande tjänst för att jobba på restaurangen.

Ganska snabbt visade det sig att restauranglivet som heltidssyssla inte är min grej. Jag trivs med att jobba med administrationen runt restaurangen, men att varje dag vara på plats från öppning till stängning och bära tallrikar är inget jag vill göra under för långa perioder. Ett annat problem är att det inte alltid är enkelt att vara två chefer på samma plats. På våren 2007 bestämde vi att Ping ska sköta all den dagliga driften av restaurangen, och jag klev in bakom kulisserna och skötte administrationen samtidigt som jag tog anställning inom den tekniska industrin igen. De senare åren har jag dock varit helt o-aktiv i bolaget.

När vi köpte restaurangen var den en i mängden av Kalmars korgar, men idag efter ett flertal renoveringar och utbyggnader är den definitivt en av Kalmars både största och mest omtyckta restauranger. Ping har gjort ett fantastiskt jobb.

Nu när jag nu kom till Sverige igen så passade Ping lägligt nog på att ta en långsemester och åkte nyss iväg för tre veckors avkoppling till Hongkong och Suzhou och lämnade restaurangnyckeln till mig. Det innebär att jag nu gör comeback igen som krögare i några veckor, och det ska bli intressant och nostalgiskt.

Välkommen hit om ni råkar vara i Kalmar-trakten. Restaurang Larmgatan 10 hittar ni här.

Jag och Helena Hjertonsson, Miss World Sweden 2004 som jobbade hos oss på Larmgatan 10 efter att hon vann. Passande för denna bloggen är att Miss Wolrd 2004 avgjordes i Hainan 海南 i Kina. (där Helena kom på 20:e plats). Fotot är från invigningsfesten när vi precis köpt restaurangen och gjort första renoveringen. (2006)

4 kommentarer:

  1. Vilket omväxlande liv du lever! :)

    SvaraRadera
  2. Jo, och det är ingen överdrift att man blir lite omskakad av dessa snabba miljöombytena.
    Men, visst är det intressant att göra omväxlande saker.

    SvaraRadera
  3. Var utanför din restaurang igår. Såg sjukt fräscht ut. Ångrar att jag inte tittade in.

    SvaraRadera
  4. Ja, det bör du ångra. ;-)
    Titta in nästa gång du går förbi.

    SvaraRadera