onsdag 2 januari 2013

72 timmar i Beijing UTAN Visum


Det har flitigt i olika forum och även här i bloggen diskuterats möjligheten att komma in i Kina utan visum vid mellanlandning, och nu äntligen har det kommit klara besked;

Från och med 1:a januari 2013 är det numera tillåtet att vid en mellanlandning i Beijing tillbringa 72 timmar i landet UTAN visum.

Grundförutsättningen är att man är medborgare i något av 45 nedanstående länder vilket som tur är även inkluderar Sverige:
USA, Kanada, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Spanien, Sverige, Ryssland, Grekland, Brasilien, Australien, Sydkorea, Japan, Singapore, Förenade Arabemiraten, Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Estland , Finland, Ungern, Island, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Schweiz, Irland, Cypern, Bulgarien, Rumänien, Ukraina, Mexiko, Argentina , Chile, Nya Zeeland, Brunei och Qatar.

Man måste även ha resehandlingar som styrker att man inom 72 timmar ska åka vidare till tredje nation. "Tredje nation" som nämns i regelverket betyder att landet man kommer från på väg mot Beijing, och landet man ska åka till från Beijing, ska vara olika.

Detta 72-timmarserbjudande gäller just för Beijing, men t ex Shanghai har ett liknande system som är begränsat till 48 timmar.

Beijing Tourist Administration lovar att hålla en hög service på flygplatsen för att göra det enkelt för de som vill utnyttja denna möjligheten, och detta är naturligtvis inte bara för att vara snälla utan därför att detta 72-timmarserbjudnandet förväntas ge Beijing 400 miljoner RMB i ökade turistintäkter varje år. (man estimerar att 640 000 resenärer kommer att utnyttja denna möjlighet)

Jag vill rikta ett stort tack till Jim Beckmann som hjälpt mig med denna information.

28 kommentarer:

  1. Hej Krister!
    Äntligen! Men kan inte låta bli att undra vad de stackars norrmännen gjort för fel... och grattis till en mkt bra blogg i tider när det hamnar så mkt skräp på nätet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,

      Kan det vara en hämnd för Liu Xiaobo's fredspris?

      Mvh

      Radera
  2. Hej Vet du om man kan utnyttja detta om man flyger vidare till Hongkong fran bejing? For jag har hort att man som svensk kan stanna i hongkong i tre mander utan visa ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det fungerar även när man flyger vidare till Hongkong. Ur ett visumperspektiv så är Hongkong och Fastlandskina som två olika länder.
      I Hongkong kan vi svenskar mycket riktigt turista utan visum. Om det är just tre månader kommer jag inte ihåg.

      Mvh

      Radera
  3. Maste man flyga direkt till Bejing for att kunna utnyttja detta? Om man mellanlandar i en annan del av kina forst och flyger vidare till bejing dar ifran. Kan man fa 72 timmar utan visa da?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du flyger in i Kina genom någon annan stad för att sedan flyga inrikes i Kina så kommer du att tvingas gå genom imigreringen i den staden där du anländer till Kina, och då är det den stadens regler som gäller.

      Mvh

      Radera
  4. Hur hårda är det att det får vara MAX 72 timmar? hur är det om flyget blir försenat, eller om det bara finns resor som innebär 75 timmmar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag GISSAR att man får någon form av böter om man överskrider tiden. Den kinesiska byråkratin är överlag ganska kantig med detaljerna.

      Jag GISSAR även att om du har din 75-timmars-situation så kan du sannolikt vänta tre timmar i transithallen innan du skaffar ditt transitvisa och går in i landet.

      Mvh

      Radera
  5. Har flyg hem från Manila till Beijing, stopptid ca. 75 timmar. Har för avsikt att ansöka om 72 timmars transitvisa när vi anländer till Beijing. Får nu indikationer på att det finns risk för att flygbolaget (Air China) inte låter oss gå ombord i Manila därför att vi har för lång stopptid i Beijing utan turistvisum, maxtiden är bara 72 timmar! Finns det någon som har hamnat i denna situation och i så fall: hur löste det sig? Känns lite jobbigt att ansöka om turistvisa för hela familjen för 3 timmar...
    //Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats,

      Du skriver att du "Får nu indikationer"
      Hur exakt ser dessa indikationer ut? Vem är det som indikerar vad?

      Själv vet jag att det flygbolag som tar passagerare till Kina är skyldiga att kontrollera att resenären har det visum som krävs när de kommer till Kina, och det innebär att det skulle kunna vara möjligt att de skulle kunna vara så kantiga som du beskriver.

      Mvh

      Radera
    2. Hej Krister.
      Jag mejlade Chinese Visa Application Center i Göteborg och beskrev mitt problem, svaret jag fick var:
      Regarding to your enquiry, as the time between flights will be more than 72 hours. Therefore you and your family need to apply a transit visa (single entry) for your trip.

      Jag har också några länkar och textutdrag från olika hemsidor, se nedan:
      Info på BCIAs hemsida http://en.bcia.com.cn/server/notice/72visafree/72visafree_policy.shtml
      Foreign visitors, who hold passports issued by the countries on the 72-hour Visa-free Transit Policy List and stay in Beijing for transit for up to 72 hours, could apply for a visa-free transit stay in China at the immigration inspection authority at Beijing Capital International Airport.

      2.http://english.visitbeijing.com.cn/play/thematic/n214787628.shtml

      4、Having the connecting air tickets of leaving the Beijing capital airport in 72 hours with the confirmed date and seat or relevant certificates.

      http://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-72hour/

      different airlines may have different policies regarding this free transit. For example, passengers may be denied boarding their flights if they do not have confirmed tickets for leaving within 72 hours
      Med vänlig hälsning Mats

      Radera
  6. Kan jag resa till Simatai-jinshanling med 72-timmars visa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har inga problem att hinna dit då det normalt bara är en heldagsresa, men notera att Simatai är stängd. Jag har inte följt med så noga på senare tid, men det senast jag läste var att Simatai öppnar igen 2013-10-01.

      Mvh

      Radera
    2. Har hört att man inte får åka utanför Beijing med 72- timmars visa! Räknas inte jinshanling att ligga utanför Beijing?

      Radera
    3. Anonym,

      Gränsen för storstadsområdet Beijing nära på sammanfaller med muren i detta området och Jinshanling ligger mycket riktigt aningen norr om gräsen. Någonstans på vägen mot Simatai passerar man gränsen.

      Dock hittar inte jag något i regeltexten som säger att man inte får lämna Beijing. Har du någon referens till din information?

      Mvh

      Radera
    4. Om du mellanlandar i Peking eller Shanghai i max 72 timmar och vill besöka staden får du göra det utan att behöva ansöka om visum under förutsättning att det rör som om en transit, det vill säga att du ska vidare till ett tredje land. Observera att du då endast får vistas i Peking eller Shanghai, du får inte resan utanför staden.

      Radera
    5. Anonym,

      Det vore intressant att se en källa på dina uppgifter om att man inte får lämna staden. I den kinesiska ursprungstexten som jag länkar till i inlägget hittar jag ingen information om detta.

      Mvh

      Radera
    6. På bl.a. Kinavisum.se

      Radera
    7. Jag har provat länken på både PC, Mac och iPhone, och sidan är tom.

      Radera
    8. Prova med visumkina.se

      Radera
    9. Ja, nu fungerade det, men detta är knappast någon officiell information från Kina eller dess ambassad. Det är bara en kommersiell svensk sida som vill sälja tjänsten att förmedla visumansökningar.

      Radera
  7. Hej!

    Väldigt bra och inforikt!
    Undrar dock det här med att regeln bara gäller vid resa UT från hemlandet - har inte lyckats hitta någon annan info som stöder det påståendet.

    Är lite nyfiken eftersom det i mitt fall passar bättre att besöka BJ i samband med hemresan. (Kommer resa mellan Seoul-Bejing-Stockholm)
    Men vore surt om man blev stoppad där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tovis,

      Regelverket som jag länkar till ovan säger på kinesiska:
      4, 持有72小时内已确定日期及座位的从首都机场出境前往第三国或地区的联程机票或者相关证明
      Min översättning av detta är att man måste visa upp biljett eller motsvarande att man ska avresa till "tredje nation" inom 72 timmar.
      Min tolkning av "tredje nation" är att det inte är ens hemland, men det skulle kanske även gå att tolka det som att det är tredje land utöver därifrån du åkte (I ditt fall Sydkorea) och Kina vilket i så fall skulle kunna vara Sverige. Dock är inte detta min tolkning.

      Mvh
      Krister

      Radera
  8. Hej Krister

    Du har inspirerat mig att vilja gå den 12km/4h fantastiska "promenaden" på muren mellan Jinshangling och Simatai.

    JAg har även dubbelkollat det som du skrivit om 72h i Peking utan Visum (awesome!). Men det som jag hittar på:
    http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Peking/Reseinformation/Reseinformation-Kina/
    &
    http://www.mps.gov.cn/n16/n84147/n84196/3912430.html

    är att man måste hålla sig inom "Beijing municipality" (= stad eller kommun).

    Vad jag förstått så är kinesiska muren gränsen för staden. Inte själva innerstadne men staden. Så vet du om man får åka till kinesiska muren med 72h regeln? Och om man får får man besöka den nordösta delen för vandringen (Jinshangling - Simatai), är ju så långt bort man kan komma från staden men ändå vara på muren så att säga...

    Vet att det var ett par år sedan någon frågade här men hoppas att du fortfarande har bra koll på Kina =)

    Väldigt tacksam för svar
    (fick välja anonym då de andr avar så konstiga)
    Jonas Elgered

    SvaraRadera
  9. Jonas

    Stor del av muren runt Beijing (t ex Badaling) ligger innanför gränsen, men just sektionen kring Gobeikou, Jinshanling och Simatai överensstämmer mer eller mindre med kommungränsen. Jag vill minnas att Jinshanling ligger utanför Beijings område och Simatai ligger innanför.

    Det stämmer nog att man på 72-timmars-visumet ska hålla sig innanför Beijings gränser, men jag tror du måste ha maximal otur om de skulle upptäcka att då åkte utanför.

    Jag skulle nog våga besöka Jinshanling med 72-timmars, men vill du vara helt på den säkra sidan så kan du i stället välja att gå mellan Jiankou och Mutianyu. Då är du hela tiden med god marginal på insidan.

    Lycka Till!

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Kommer flyga arlanda-kastrup-peking och sedan två dagar senare peking-chengdu-auckland. Har för avsikt att skaffa "72 timmar visum" men undrar om det är något problem att vi har en mellanlandning i chengdu (bara 2,5h med samma flygbolag dock)? Vi ska ju till en tredje nation, och vi lämnar chengdu inom 72 timmar men det är ju inget direktflyg från peking varför jag blir tveksam. Vet du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer numer inte detaljerna kring detta, men jag tror att det kommer att fungera. Ni ska ju vidare till tredje nation, och det vore ju småaktigt om de inte skulle acceptera en mellanlandning på vägen ut. Dock vill jag betona att jag inte är säker utan skriver bara vad jag gissar.
      Mvh

      Radera