fredag 1 maj 2015

Den KOMPLETTA guiden till turism i Beijing


Jag tycker mig ha belägg för att lite kaxigt påstå att denna blogg är den mest kompletta samlingen av svensk turistinformation om Beijing på nätet. Det betyder att om du ska vara maximalt förberedd inför att turista i Beijing så ska du naturligtvis läsa HELA bloggen. Om man upplever detta som tidsödande (man kanske har ett liv vid sidan om datorn) så kommer här ett inlägg som i kompaktformat länkar till allt väsentligt du behöver veta inför din resa.

En tidig fundering inför en resa till Beijing är nog ofta NÄR det är lämpligt att åka. VAR man ska bo är också ett vanligt "problem". Ska man bo på "vanligt" hotell eller kanske på Courtyard i klassisk Beijing-miljö? Heter staden förresten Beijing eller Peking?
Åker man på sommaren kan man tänka på att följa det lokala modet när man planerar klädsel.

Man behöver söka visum till fastlands-Kina och här ändrar sig reglerna då och då. Är man allergiker är det bra att veta hur man ska hantera det, och hur är det med vaccination? Hur mycket kostar egentligen en resa till Beijing? ...och finns det uttagsautomater eller behöver man växla hemma?. Passar kontakten till mobilladdaren i de kinesiska väggutagen, eller behövs det adapter?...och hur gör man för att komma åt Facebook och Twitter i Kina?

Innan man åker kan det vara bra att ha lite bakgrundskunskap om resmålet. Dels om Beijing's historia, och även om Kinas tid som Kungarike och Kejsaredömme. Det kan även vara bra att kunna de viktigaste fraserna på kinesiska och veta vad Mandarin betyder.

En del oroar sig för t ex hur toaletterna är i Kina eller hur man tar sig från flygplatsen till hotellet. Nej - taxichaufförerna kan inte engelska så förbered er på att skriv ut adresserna till tänkta resmål på kinesiska.

Vad ska man då göra i Beijing? Utöver "självklarheterna" som t ex den Kinesiska muren och Förbjudna staden så finns det massor med "okända" men ändå intressanta historiska sevärdheter, och naturligtvis även en del moderna sevärdheter som OS-anläggningen, CCTV byggnaden eller National Grand Theatre. Om ni köper färdiga utfärder till sevärdheter så vad medvetna om vad "Shopping" innebär. Se till att håll i reskassan, se upp i trafiken och låt er inte luras av Det Kinesiska Te-tricket eller av en byggarbetares antika fynd. En utförlig lista över turistmål finns här.

Shoppa vill många göra och de flesta vill till turistvaruhusen, men det finns även många andra lokala marknader. Wangfujing är inte lika intressant som det påstås, så lägg hellre tiden t ex på den gigantiska te-marknaden. Det är alltid bra att ha en grundkännedom om hur det fungerar att pruta.

Man "måste" äta Peking-anka när man är här. Maten är definitivt en av stadens egenheter och några restaurangtips hittar ni här, här och här. Hur lätt är det att turista i Kina om man är vegetarian? Klarar man sig även om man inte kan äta med pinnar? Det kan även vara bra att ha en ungefärlig bild av prisläget på de kinesiska krogarna.

SPA och massage är ju alltid trevligt. Prova en fotmassage, eller om du är äventyrlig så prova ett genuint kinesiska SPA.

Lite mer detaljerade kartor över "attraktioner" finns för Region Nordväst, Region Mitt, Region Ost och Region Sanlitun. Här finns även in innehållsrik lista på sevärdheter, restauranger shoppingställen, parker och mycket annat.

Gräver man djupare i bloggen finns det betydligt mer detaljerad information, och jag tror härmed man kan dra slutsatsen att det som behövts skrivas har skrivits. ;-)

Trevlig Resa!


Soluppgång över norra Kina (eller möjligen södra Mongoliet)


Ett smoggigt östra Beijing från ovan.

104 kommentarer:

  1. Tack Krister! Din sida är bättre än någon guidebok om Peking! :) Nyss hemkommen från en 6-dagarsresa till huvudstaden och många av de tips du gett på bloggen var helt ovärderliga och kändes som vi fick ut maximalt av den korta tiden vi hade där nere! Blir nog en resa snart igen då lungorna fått vila lite och kroppen svalnat! :)

    Mvh // Anna & Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Tack för komplimangen!
    Det är en trevlig känsla att veta att man kunnat hjälpa till.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Hej kg undrar om du varit i Shanghai och om du har det om du kan jämföra de två städerna? Har hört att de är ganska olika. Jag älskar Beijing men har nu fått en chans att flytta till Shanghai i höst, men har aldrig varit där!

    SvaraRadera
  4. Michelle

    Vilken tur du har att jag har skrivit två helt uttömmande artiklar om skillnaden mellan dessa båda städer. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/04/beijing-vs-shanghai.html
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2011/04/beijing-vs-shanghai-2.html

    Mvh

    SvaraRadera
  5. Man skulle kunna tro att allt som behöver skrivas har skrivits, men på något underligt sätt kommer du alltid på nya intressanta ämnen som behöver skrivas ändå. Suverän blogg, jag har lärt mig mycket om Beijing och Kina tack vare dig.
    Förresten, vet du om man kan besöka CCTV HQ?

    SvaraRadera
  6. Janne,

    Tack för fina ord.
    CCTV-tornet är fortfarande (april 2012 var jag där senast) en byggplats på grund av renoveringen av det närliggande hotellet som brann ner, så man kan inte komma intill byggnaden, men man kan se den ganska bra ändå från gatorna utanför.

    Mvh

    SvaraRadera
  7. Jag ska definitivt läsa på här innan jag åker till Beijing. Du är definitivt en folkbildare på området :-)

    SvaraRadera
  8. Är det omöjligt att få jobb som Engelsklärare vitt även i en mindre stad i Kina utan att besitta en universitetsexamen?

    Om man tar ett certifikat och jobbar i någon mindre stad som skriker efter lärare?

    SvaraRadera
  9. annieverse,

    Tack, och välkommen till Beijing!

    Anonym,

    Min bild av arbetsmarknaden för västerländska engelskalärare i Kina är att det tycks vara acceptabelt lätt att få jobb "överallt". Dock har jag inga egna erfarenheter utan vet bara det jag läst och hört av andra. Lycka Till!

    Mvh

    SvaraRadera
  10. Vi skrev ut din adresslista på kinesiska innan vi åkte och använde den som reseguide. Utan den hade det nog blivit bra mycket krångligare. Det enda jag skulle vilja tipsa om som Du kanske redan gjort fast jag missat det. Ta tunnelbana istället för taxi i Beijing. Det är busenkelt och går mycket snabbare. Visst det kan vara rätt trångt och hektiskt i tunnelbanan. Men det är inte eller så trevligt att sitta i en inrökt taxi och krypa framåt.. 2 kinespengar oavsett vart man ska. Skyltat på engelska oxå..

    Tack för en bra reseguide Krister !!

    //

    Pajen

    SvaraRadera
  11. Pajen,

    Ja tunnelbanan är definitivt smidig och den växer fort nu...men man måste vara beredd på att det kan bli ordentligt trångt i bland. Jag upplever det även som svårare och svårare att få tag i taxi. "Förr" hittade man alltid en direkt - nu för tiden tycker jag det inte är ovanligt att man får stå och vänta en stund innan de dyker upp någon.

    Mvh

    SvaraRadera
  12. Jo det är tokigt trångt. Men det går bra. Vi åkte med lilltjejen och de är väldigt hyfsade på att lämna sittplats när man kommer med barn. Här är två filmklipp från trängsel tunnelbanan när vi var nere i december. ( ifall någon är intresserad av att se en massa kineser ;) )

    http://s280.photobucket.com/albums/kk188/falukorven/Holiday%20December%202011%20to%20January%202012/?action=view&current=Kinathailaoskambodja20112012067.mp4

    http://s280.photobucket.com/albums/kk188/falukorven/Holiday%20December%202011%20to%20January%202012/?action=view&current=Kinathailaoskambodja20112012112.mp4


    //

    Pajen

    SvaraRadera
  13. Pajen,

    Tack för dina filmer. Även jag kan bidra med en film om trängseln i tunnelbanan. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/12/bekvamt-pa-tunnelbanan.html

    Mvh

    SvaraRadera
  14. Vilken bra sida med alla hänvisningar!! Ja hela bloggen är ju bra. Tack för det!

    SvaraRadera
  15. Klockren guide! Bockar och bugar. Nu är det bara att samla ihop pengar så resan blir av :)

    SvaraRadera
  16. Och när kommer boken? ;-)

    SvaraRadera
  17. LaoYou,

    Jag har faktiskt fått frågan från flera håll. ;-)

    Om man här bortser från resonemanget om det skulle vara kommersiellt gångbart eller inte, så är det även en hel del jobb att omarbeta materialet så att det skulle fungera i tryck. Blogg-formatet fungerar inte så bra i bokform utan ganska mycket modifiering.

    Dock har jag ibland varit lockad att ge mig på förädlingsprojektet, men just nu har jag absolut inte tid.

    Mvh

    SvaraRadera
  18. Schysst, funderar på förstagångsresa till Kina nästa år, Peking är väl på måste-besökas-listan.
    Mats

    SvaraRadera
  19. Hej! Jag måste säga att du är jätte duktig på kinesiska!! Jag tror att din bild till vänster tog i Guilin, eller hur? Min man jobbade på OKG tidigare. Jag ska undervisa i kinesiska snart,ska göra en noggrann läsning om din språldel,tack så länge!

    SvaraRadera
  20. Anonym,

    Tack för komplimangen. Ja, min profilbild är tagen vid "Elephant Trunk Hill" i Guilin. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2011/03/krister-i-guilin.html
    Din kommentar gör mig lite nyfiken på vem du är, så du får gärna skicka mig ett mail om du vill presentera dig lite närmare.
    krister.blomberg@bairuilong.se

    Mvh

    SvaraRadera
  21. Hej Krister! Jag flyttar till Beijing på tisdag, där jag ska studera under två års tid, äntligen! Jag undrar hur man gör med telefonabonnemang där borta? Jag antar att jag inte kan ta med min iphone från Sverige(?) så om jag ska köpa en ny och ha internet för att kunna använda appar, vad är det för abonnemang jag ska ha då? Och vad kostar det? Är alltså inte intresserad av simkort och vill kunna göra mer än bara ringa/smsa.

    Tack för en bra blogg, det är min favorit och en av få som faktiskt är värda att läsa! Mvh Charlie

    SvaraRadera
  22. Charlie,

    Om din telefon är operatörsbunden till någon svensk operatör så fungerar den inte med kinesiska abonnemang. Är den "upplåst" så fungerar den utmärkt.
    Jag är dåligt påläst på olika kinesiska abonnemangsformer, men jag har själv vad jag vill tro är ett helt "vanligt" China Mobile-kontantkort och det fungerar båda att surfa och att ringa utomlands med.

    Tack för din komplimang, och stort Lycka Till med dina studier. Det är inte utan att jag är lite avundsjuk. ;-)

    Mvh

    SvaraRadera
  23. Tack för ditt svar Krister, jag ringde faktiskt min operatör nyss som förklarade att den fungerade att låsa upp. Då får jag ta reda på hur det fungerar med abonnemang när jag kommer dit, antar att det är enklare på plats. Tusen tack för lyckönskningen!

    SvaraRadera
  24. Hej Krister!

    Fantastisk bra och informativ blogg, tack för att du delar med dig!
    Jag reser till Kina i september och har funderingar på att köpa kameratillbehör. Teknikmarknaden i Beijing verkar ju vara the place to go, vi kommer dock att vistas större delen av tiden i Nanning och har antagligen mer tid att handla där. Vet du om det är lika lätt och prismässigt fördelaktigt att handla i andra (lite mindre) städer än Beijing?

    Mvh
    Christina

    SvaraRadera
  25. Måste också stämma in i tackkören. Jag åkte tillbaka till Beijing i somras. Senast jag bodde där var för drygt 7 år sedan, så mycket har hunnit förändras. Därför kom dina tips i denna blogg till väldigt god användning, även för mig som tidigare bott i staden en längre tid. Varmt tack återigen! Hoppas du någon gång i framtiden kan återuppta dina Kina-äventyr så att bloggen får en fortsättning=). Sorgligt att det inte kommer fler uppdateringar för tillfället, jag har varit en trogen följare!

    /Henrik C

    SvaraRadera
  26. Christina,

    Tack.
    Jag har svårt att tro att det är några betydande prisskillnader på elektronik mellan olika städer i fastlands-Kina. Möjligen är sannlikheten att hitta engelskspråkig personal större i t ex Beijing, även om det är ganska ovanligt där också. Har du ärende till Hongkong så kan det vara ett bra alternativ.

    Henrik

    Tack för uppmuntrande ord.

    Mvh


    SvaraRadera
  27. Bra guide! Har du något tips om hur man tar sig från beijing till Mutianyu?
    /Hanna

    SvaraRadera
  28. Hanna,

    Enklast att ta sig till Mutianyu är att köpa en färdig bussresa. Dessa resor säljs på alla(?) turisthotell.
    Ett alternativ är att be hotellpersonalen hjälpa er att boka en taxi som kör er till muren och sedan väntar på er där och tar er hem igen.
    Det går även att ta sig dit med kollektivtrafik, men det kan bli lite krångligt.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig veterligen går det direktflyg från Köpenhamn

      Radera
    2. Anonym,

      ?????

      Ja visst gör det det - Har det påståtts något annat?
      Jag förstår inte vad du vill säga med detta.

      Mvh

      Radera
  29. Hej Krister

    Jag har hört att det är mycket ovanligt att man får turistmage/magsjuka när man är i Kina. Stämmer detta? Vi åker snart och funderar på hur man ska förhålla sig till olika restaurangstandarder. Ibland är de sunkigaste ställena de bästa. Hur är det ex. med gatukök etc.? /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baserat på mina egna erfarenheter gällande mig och de jag känner så är magsjuka inget man behöver oroa sig speciellt för. Visst drabbar det en och annan, men man kan drabbas även på en "finkrog" i Sverige.

      Jag anser definitivt inte att ni ska undvika att gå på en restaurang som ni annars skulle velat gå på av anledningen att riskera magsjuka.

      Har man otur kan man givetvis bli magsjuk, men jag tror inte att man garderar sig genom att bara gå till de restauranger som har ett fint yttre.

      Själv har jag ätit väldigt mycket på "sunkiga hak" och hittat mycket gott där utan att blivit sjuk.

      Mvh

      Radera
  30. Hej Krister
    Vi har börjat packa inför vår resa i november och har därmed lite funderingar för att hålla en lätt packning dit och en tung packning hem.
    1. Finns det enkla och billiga möjligheter att få kläder tvättade under en semester i Beijing?

    2. Vi skulle endast vilja ha ett par skor med och ev. köpa bra löparskor där ex. Asics. Finns detta till bra pris eller måste man gå på kopior/turistmarknader vilket vi helst undviker av kvalitetsskäl.

    Mvh
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henrik,

      1. Det är mycket billigt och snabbt att tvätta om du går till någon av de "lokala" tvätt-haken som finns överallt. Jag vill minna att jag brukade betala ca 30-40 RMB för en hel påse full med tvätt. Fråga din hotellpersonal var du kan hitta dessa ställen, och be dem även skriva en lapp på kinesiska för att underlätta kommunikationen. Hotellet kan även tvätta åt dig, och detta kan vara allt från mycket billigt till fånigt dyrt beroende på vilket hotell ni bor på.

      2. Överlag är inte västerländska (äkta) märkesvaror billiga på fastlands-Kina, även om det finns undantag. (t ex Converse). Jag vet inget om prisläget för Asics.
      Ha inga förhoppningar på kvalitén på de skor som ni köper på turistmarknader (typ Sidenmarknaden). De finns de som har haft tur och hittat bra saker, men en stor del är av mycket låg kvalité.

      Mvh

      Radera
  31. Hej Krister
    Tack för alla dina svar.
    Efter mycket letande bokade vi tillslut Ibis Dongdaqiao i Sanlitun. Vi ber personalen hjälpa oss med tvätt.
    Läste tidigare om Conversebutiken du var i, men såg inte vart den låg. Vi har fått beställning får tonårsligan i släkten. Har du tipps på vilka shoppingcenter de finns i eller finns de i de flesta större?
    Mvh
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Henrik,

      Converse finns sannolikt i de flesta större shoppingcenter. Eftersom ni ska bo nära Sanlitun så kan ni ju gå till den Converse-butik som ligger i undre planet i "The Village" (South) som är det största shoppingområdet kring Sanlitun.

      Mvh

      Radera
  32. Mycket bra artikel! De flesta frågor och funderingar man hade har nu blivit besvarade.:) Har nyligen bokat min första resa till Peking och ser fram emot den massor. Åker i slutet av april och kommer vara där under den första veckan i maj. Sprang dock på denna länk efter att jag hade köpt min resa: http://www.kinaupplevelser.nu/faktaompeking.html där de säger att man bör undvika att åka till Peking just första veckan i maj. Vad har du själv för erfarenhet av Peking under just den tiden? Är restauranger, affärer m.m stängda? Är det svårt att ta sig till olika turistattraktionerna så som kinesiska muren, förbjudna staden m.m pga mycket trafik och folk?

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan,

      Restauranger, affärer etc. är definitivt inte stängda. Dock så kommer det att vara väldigt mycket folk på turistattraktionerna.

      Lycka Till!

      Mvh

      Radera
  33. Hej Krister!
    Har stött på din blogg några gånger. Vad modigt och coolt att du faktiskt 'took the plunge' och flyttade till ett helt annat land - det är inte mångar som vågar det.

    jag ska inte flytta utomlands, men ska iallafall resa ett tag. Till sydostasien! Ifall du ska göra en trip ner dit någon gång får du gärna kontakta mig på min blogg! Jag åker den 19e mars och är borta tills september.

    http://youngontheroad.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort lycka till på din resa,

      Vi får se om det blir någon resa för mig till Asien i år, men det är ganska troligt.

      Mvh

      Radera
  34. Hej Krister!
    Vi åker till Beijing 11 dagar april-maj helt på egen hand, så den här guiden behöver vi verkligen. Jag samlar råa stenar, bergkristaller o liknande, och undrar var man kan hitta såna. Vill även köpa en kristallkula. Har du något tips?
    Tack för en verkligt bra reseguide.
    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Britt

      Jag tror Panjiayuan-marknaden blir perfekt för dig. Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/02/panjiayuan.html

      Mvh
      Krister

      Radera
  35. Hallå där sa Krister.

    Om man vill se pandor är det Beijing zoo som gäller? Eller kan man se vilda pandor? Jag antar att det blir svårt att hitta vilda pandor. Men du kanske har någon som aning om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ursäkta språket. Min mobil gillar att lägga in ord. :P

      Radera
    2. I Beijing så är det mig veterligen bara Beijing zoo som har pandor.
      Vilda pandor finns inte i närheten av Beijing, utan då får du bege dig mot mitten av landet, typ Sichuan.

      Mvh

      Radera
  36. Hej Krister!

    Jag ska åka iväg till Kina under maj månad i år.
    Jag skulle jätte gärna vilja se lotus blommor. Vet du när de blommar? Har försökt ta reda på det genom nätet men har inte hittat något svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I maj är det inte så lätt att hitta utslagna lotus-blommor. De slår enligt uppgift ut i slutet av juni och har sin peak i juli och kan finnas kvar i augusti.

      Mvh

      Radera
  37. Hej Krister

    Jag har varit i Peking själv några gånger de 2 sista åren men nu i mitten på Maj så kommer min fru och vår snart 11-åriga dotter Hannah som är adopterad ifrån Kina åka med :)

    Vi hade tänkt oss att se OS byn, förbjudna staden samt sommar palatset, vet då om man kan anlita någon svensktalande guide för bara oss? (inte så pigga på turerna som resebyrån anordnar)

    Sedan har vi tänkt att shoppa kopior på Silk, Pearl market, jag har läst någon stans på nätet att de stängt eller kommer att stänga snart är detta något som du vet något om?
    Jag var där i oktober förra året och då var det full fart.
    Man vill ju självklart passa på att köpa lite Armani Polo sport jeans kostymer mm (vet du vad DG eller Armani kostymer kostar?)

    Din guide är klart bäst på nätet jag har haft mycket nytta av denna :)

    Önskar dig en trevlig dag

    MVH

    Conny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Conny,

      Tack för komplimangen.

      Det är inte helt enkelt att hitta någon "riktig" svensktalande guide, även om det naturligtvis finns några stycken. Om ni nöjer er med en svensk (utan guide-utbildning) som kan ta hand om er och hjälpa er att hitta runt så är det betydligt lättare. T ex svenska studenter.

      Jag har inte hört något om att turistmarknaderna ska stängas, men lite då och då så skärps reglerna gällande vilka kopior som kan visas synligt och det är kanske något sådant på gång.

      Var det gäller kopior på märkeskostymer så är jag inte påläst på vad de kostar, men de lär inte kosta så många hundralapper.

      Mvh

      Radera
  38. Hej Krister!

    Vart ska man åka om man vill se Bambu skogen? Jag hoppas du kan hjälpa mig. Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan,

      Jag gissar att du menar parken "Bamboo Forest". Den ligger i Sichuan. Se:
      http://www.nationalparkofchina.com/shunanzhuhai.html

      Mvh

      Radera
  39. Hej Krister,
    Jag har har en fundering som inte helt rör detta inlägg. I juni åker jag till Kina. Jag planerar att först vara i Beijing varpå jag tar snabbtåget till Shanghai. Snabbtåget tänkte jag boka på plats i Beijing. Jag har redan bokat boendet i Beijing och är sugen på att boka i Shanghai nu också. Dessvärre är jag orolig för att inte få tag i tågbiljetter det datum jag planerat att åka till Shanghai vilket i så fall krånglar till den gjorda hotellbokningen i Shanghai. Tror du att min oro är befogad och att jag bör avvakta med att boka Shanghai-nätter tills jag kommit till Beijing?
    Tacksam för svar /Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast går det bra att boka tågbiljetter mycket nära på avgången och i kombination med att det går många tåg till Shanghai så bör det inte vara någon fara, men man kan ju aldrig vara säker.
      Det är lätt att hitta hotell i Shanghai på nätet, så du kan ju boka rummet från Beijing när du väl har din biljett i handen.

      Mvh

      Radera
  40. Hej Christer!
    Du har en kanonblogg speciellt för en sån som jag som vill ta reda på ALLT innna man åker iväg till ett nytt ställe för att allt ska gå så smidigt som möjligt. Var lite dum när jag bokade Thailandsresan med airchina igår morse (eller snarare stressad eftersom priset ständigt ändrades) så har ett stop i Peking på 1 dag och lite till.
    Landar 20/4 06:30 flyger vidare 21/4 13.50. Ångrar nu att jag inte valde stop 3 dar (fanns 1 eller 3 till valda pris).
    Frågorna är:
    Vet du om jag kan boka om via svensk biljettcenter kostnadsfritt eller litet tillägg?
    Har tänkt att fixa glasögon, vanligt glas vet du pris på det ungefär?
    Undrar även om det är möjligt att t.ex. mejla någon optiker så att det är fixat tills man kommer?

    Det vi i såna fall tänkt hinna är kinesiska muren, bara så man sett och fotat lite alltså snabbvisit. Shoppa och äta pekinganka.
    Innan avresan om vi räknar med att åka från centrum mot flyget 3 h före tänkte vi gå upp tidigt och kika lite på förbjudna staden.
    Är detta möjligt tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack för komplimangen.

      Jag har ingen aning om dina möjligheter att boka om din biljett. Kontakta dem och fråga.

      Glasögon kostar typ några hundralappar, men det tar några timmar. Jag skulle inte lägga min tid på detta med ditt pressade schema. Jag tror även det blir ett mycket svårt projekt att förbeställa. Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/02/att-kopa-glasogon-i-beijing.html

      Ta muren 20/4 och häng på låset när förbjudna staden öppnar kl 08:30 dagen efter så kan det nog gå, men det kommer att kräva lite förberedelser.

      Lycka Till!

      Radera
  41. Tack för en mycket bra blogg. Vi har varit i Beijing förut i samband med adoption och återvänder nu med vår döttrar nästa vecka. Vi har hittat mycket bra information för både shopping och turistande. Kommer att rekommendera din blogg för alla mina adoptionsbekanta.

    Pia Maria

    SvaraRadera
  42. Krister, jag är lite nyfiken på hur du klarade du den extremt dåliga luften under dina år där nere Krister? Just hemkommen från vår 3e resa till fantastiska Peking men måste säga att mer än en vecka kändes svårt att uthärda med all smog och dålig sikt, såg även ovanligt många både kineser och västerlänningar med munskydd (kanske påverkar fågelinfluensan också?). Reste 1-10 maj och vädret var för övrigt perfekt, men just nu känns det så skönt att kunna "andas" igen hemma i gröna Sverige :)

    P.S. Eco-Garden restaurangen var toppen (vi hittade lätt med Google maps och gick bara 800 m från tunnelbanan). Tack vare Google translate-appen lyckades vi även beställa maten haha :) Tusen tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta dålig formulering i början (min mobil lever sitt eget liv).

      Radera
    2. Kul att ni gillade Eco-Garden.

      För mig var aldrig luften något problem. Uppenbarligen är vi olika känsliga för detta. Jag märkte huvudsakligen av föroreningarna genom att sikten varierade.

      Mvh

      Radera
  43. Hejsan, när det gäller Eco Garden så var vi också dit och det va bra struligt att få en taxi att hitta :-) men tillslut så gick det. Vill gärna veta vilken tunnelbanestation ni åkte till Martin & Anna.
    //Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör vara Linje 8, XiXiaoKou 西小口

      Mvh

      Radera
    2. Ja det stämmer och då tar det ca 10-15 minuter att promenera till restaurangen :) Tänk dock på att sista tåget hem går någon gång kring 22:30 om vi minns rätt!

      Radera
  44. Tjena! Jag funderar på att resa till Kina och din blogg är superb! Jag måste skaffa visum och måste då skicka med massa grejer såsom personbevis, kopior på saker etc, om man inte har en inbjudan från en kinesisk resebyrå. Hur får man en sådan?

    SvaraRadera
  45. Jag tror att förutsättningen för att inbjudan ska accepteras är att du har köpt resan från den aktuella resbyrån.

    Dock vet jag inte mer än vad som står i texten om detta.

    Mvh

    SvaraRadera
  46. Var brukar du skaffa dina visum från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kontaktar Chinese Visa Application Service Center.
      Jag ser för egen del inget mervärde att gå genom någon (fördyrande) agent.

      Mvh

      Radera
  47. Hej igen! Jag läste det du skrev om att vissa uttagsautomater i Kina har sexsiffriga koder. Jag ringde mastercard, som jag har, och frågade men dom hade aldrig hört talas om detta och tyckte att det lät konstigt. Hur funkar det att ta ut pengar där borta? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringde också våra kortleverantörer och kollade innan vi åkte, dom kände inte heller till det. Men när vi va där så fick man lägga till 00 före eller efter sin kod. På vissa kunde man välja om man hade 4 eller 6 siffrig kod.

      Radera
    2.  Anders,

      Ok, tack för informationen

      Mvh

      Radera
  48. Hej Krister!

    Tack för en toppenblogg!

    Jo, jag ska (16/7) följa med min man till Beijing. Han ska dock först åka ett par dagar sydost på tjänsteresa. Jag stannar således i Beijing och tänkte fördriva tiden till han kommer tillbaka med att bl a sola o bada. Har du några tips om bra utomhuspooler eller dyl? Jag kommer att bo nära Sidenmarknaden. Tack på förhand,

    Susanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanna,

      Om man har ett par dagar att fördriva i Beijing så är nog "sola o bada" ett ovanligt val då det finns så väldans massa sevärdheter etc.

      Jag har inte badat så mycket i Beijing så jag är inte så bra på polerna, men jag vill minnas att det finns utomhuspool vid Lido-hotell och även i Chaoyang-parken. Du kan ju även bege dig mot någon av de stora SPA-anläggningarna norr om staden.

      Mvh

      Radera
  49. Hej!

    OK, tack. Det är så att när maken kommer tillbaka till Beijing ska vi 'turista' tillsammans. Tänkte bara de dagar jag är ensam, kanske sola någon timme.

    Susanna

    SvaraRadera
  50. Hej! Är det bara pass/visum som behövs inför Kina? Inga andra papper/tillstånd eller dylikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,

      Korrekt - det är bara ett viserat pass som behövs för att bli insläppt i Kina.

      Mvh

      Radera
  51. Hej Krister!
    Helt fantastiskt vilket arbete du lagt ned på din blogg!!! Vi tittar in här titt som tätt när vi stöter på, för oss, nya/udda saker i tillvaron här i Shenyang, där vi nu bott i 3 månader. Ser fram emot dagen när vi med hjälp av dina tips får ta oss an Beijing på riktigt. Blir nog inte förrän i början av nästa år. Eller skulle du avråda från tidig vår och vänta till maj istället?

    Tack för givande läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för trevliga komplimanger.

      Det kan vara riktigt bitande kallt i Beijing i januari, men om man kan hantera det så är det inget fel att åka då.

      Optimal är nog att åka på våren.

      Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/11/nar-ska-man-aka-till-beijing.html

      Mvh

      Radera
  52. Hej,




    Vi bildades med syfte att skapa möjligheter för unga människor går till Kina besöka och lära. Det är en slags kombination med: Språkresor, Au pair, Engelsklärare i Kina.




    Vi gillar Kina, men mest av allt, vi älskar tanken att fler människor kommer att ha en chans att uppleva det, precis som vi har gjort. Men vi behöver din hjälp, sprida orden.




    Jag skulle vilja fråga dig, hur tycker du om vårt program? och kanske kan du hjälpa oss att marknadsföra den?




    Mvh,
    Erik




    http://www.2happybirds.com/about-sprakresor-au-pair-engelsklarare-i-kina/

    SvaraRadera
  53. Hej och tack för en fantastisk blogg. Jag ska åka till Peking i september och sitter och skriver ut en massa tips redan nu. Tack vare dina tips och berättelser så tror jag att min vecka i Peking kommer att bli optimal.

    Mvh\Ove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, och Lycka Till på din resa!

      Mvh

      Radera
  54. Hej,
    Tack för bra information.
    Vi kommer mellanlanda i Peking 13 timmar i december och skulle vilja hitta en guide för en dags guidning i Peking.
    Antingen engelsktalande eller svensktalande.

    Kan du rekommendera sådana?

    Mvh Catharina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Catharina.

      Kontakta "Kinaupplevelser", så kommer du att bli nöjd. Se:
      http://www.kinaupplevelser.nu

      Mvh

      Radera
  55. Det blir mycket att läsa in - underbart. Åker i januari 2015 till Peking och därefter till Taiwan. Har du några tips ang Taiwan så är de välkomna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina erfarenheter av Taiwan gäller huvudsakligen Taipei och dess närområde. I Taipei centrum kan man t ex besöka Chiang Kai-shek Memorial Hall eller den extrema skyskrapan Taipei 101. I National Palace Museum finns mycket av det som Chiang Kai-shek tog med sig från Den Förbjudna staden (i Beijing) för att rädda det från kommunisterna.
      Ca två mil nordost om centrum vid havet finns en hel del ganska extrema klippformationer som är trevliga.

      Hoppas du får en trevlig resa!
      Mvh, Krister

      Radera
  56. Tack det blir kul. Det är väl bara språket och hur det går att ta sig till det man vill se utan detta, att äta på restaurang osv som jag är mest fundersam på. Vi är ju pensionärer båda två o inte så vana vid att inte förstå. Det gäller väl att ha ett öppet sinne.

    SvaraRadera
  57. Vi reste med EuroChina 2013 och det var en upplevelse. Vi hade en kinesisk guide som i princip pratade flytande svenska och som tog oss till sevärdheter. Det var full rulle från morgon till kväll nästan så det var för mycket.. Maten och hotellet var utmärkt..
    Kinesisk teater var en stark positiv upplevelse, tyvärr var Panda-zoo en negativ upplevelse... Men kejsarens sommarpalats och förbjudna staden var mumma och muren... Plocka ut pengar på ATM maskiner var inga problem.. Åk i början av april när magnolian blommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leif,

      Åk i april när mangon är mogen. ;-)

      Mvh

      Radera
  58. Din blogg är fantastisk Krister!

    SvaraRadera
  59. Hej Krister!

    Jag ville bara tipsa dig om programmet Kinas Mat på SVT där man nu kommer sända säsong 2 i repris med start på torsdag kl 21:30 på Kunskapskanalen (även SVT Play). Antar att du redan sett dessa säsonger tidigare? :)

    http://www.tv.nu/program/kinas-mat

    Ha det bra!

    Vänliga hälsningar //
    Martin Lind, Borlänge

    SvaraRadera
  60. Hej,

    Tack för tipset. Jo, jag tror jag har sett de flesta avsnitten. Jag skrev speciellt om ett av avsnitten här:
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2011/01/kinas-mat-feloversattning.html

    Mvh

    SvaraRadera
  61. Gott nytt år hälsning mina vänner ...
    Idag delar jag mitt verkliga liv genombrott vittnesbörd om hur jag fick min ex tillbaka till älska mig ...
    Jag vill att ni alla ska gå med mig för att tacka en fantastisk man. Gudar använder honom för att återställa mitt äktenskap hem från skilsmässa, för några veckor sedan kom min man som släpper mig för en annan kvinna tillbaka för att be om ursäkt för mig för försoning tillbaka till äktenskapet.
    Till att börja med trodde jag aldrig att Dr.Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com) kan hjälpa mig att vinna tillbaka min ex-kärlek tillbaka från en annan kvinna, jag provade, jag följde uppriktigt följde Dr.ODUDUWA kärlek stavinstruktioner och det överraskar mig att efter tre dagar av att ha kastat kärleksförtrycksförbättringen, den andra dagen efter
    min man ringde mig på telefon, vi talar snyggt, han ber om ursäkt ber mig förlåtelse, han tycker så ledsen över allt han har gjort fel mot mig, min man älskar mig fortfarande lika mycket som jag älskar honom mer. just nu är vi helt tillbaka tillsammans i kärlek, jag är väldigt nöjd med mitt nya liv som familj ... allt mitt tack till dr.Oduduwa.
    Jag lovar Oduduwa att dela detta bra arbete med världen, verkligen Love-Spell-arbetet till mitt bästa. Jag rekommenderar starkt vänligen kontakta honom för lösning på varje kärleksförhållandekris idag ...
    - Kärlek stava inkantationsbön för att få tillbaka ex kärlekspartner,
    - Stava bön för att stoppa skilsmässa
    - Stava bön för att vinna tillbaka Förtroende till förhållande
    - Stava böner för att stoppa mardrömmar eller dåliga drömmar på natten.
    - Kärleksförtryck för att locka nya kärlekskvinnor / män
    - Om du vill få ditt eget barn.
    - Stave Talisman ring för makter, rikedom och berömmelse.
    - Örtvård och läkning mot alla blodsjukdomar.
     Jag bekräftar detta själv, det magiska kärlekstämningen fungerar. Det fungerar för mig och det kommer säkert att fungera till ditt bästa.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera
  62. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera
  63. Jag tycker om och uppskattar bra innehåll jag läser här ... Jag har en liknande situation som hände mig för några månader sedan, min man familj gillar inte mig, du har ett barn tillsammans men ändå ville hans familj att han skulle gifta sig med En annan kvinna som bor i samma stadsdel, och även damen i fråga har redan haft en kärleksaffär med min man och hon hade gått långt för att starta en ond förtrollning av kärlek för att avleda min man uppmärksamhet bort från mig och vårt barn, så jag har varit Kämpar för att överleva ensam under de senaste tre åren och vårt barn är bara två års ålder, jag gjorde allt för att få honom att stanna och ta hand om vårt barn tillsammans, men på grund av den mörka magi som den andra kvinnan redan har gjort Honom, min man att inte lyssna på mig och inte heller vilja se på mig och vårt barn, så jag berättade för en vän om detta och hon rådde mig att kontakta en spirituell mentor och far som Dr.oduduwa från en afrikansk nation i Saharan, jag kontaktar jag kontaktar honom online och vi gjorde online gratis konsultation, efter Då försäkrar han mig att han kan vända den onda trollformeln på honom och sedan kommer min man att återvända till sina normala sinnen och återvända till mig och vårt barn, så jag gjorde allt han sa till mig att göra och jag följde försiktigt hela hans Instruktion för att säga lite stavbön i mitt hus, och sedan gjorde han all annan andlig rensning för min räkning vid sitt tempel. Bara två dagar efter att den onda trollformeln togs bort från min make, fick jag ett missat samtal och ett röstnoteringsmeddelande från min man som grät och ber om ursäkt till mig och han sa att han kommer tillbaka för att träffa mig och vår son nästa dag, så jag var Typ av förvånad och jag sa ok att jag kommer att vara hemma. Just igår kväll kom min man hem till mig och han knäade ner och ber om ursäkt för mig. Jag förlåter honom och fram till idag lever vi tillsammans som en lycklig familj och han älskar mig mer än någonsin tidigare just nu. Så det finns lösning på alla problem i livet, bara det vi inte vet att vi kan få tillgång till. Idag delar jag detta mitt verkliga vittnesbörd med er om att någon är här som söker efter en sådan lösning för att få ex tillbaka och kanske återställa trasigt äktenskap eller trasigt förhållande kan fixas inom två dagar. Jag rekommenderar starkt att du konsulterar Dr.oduduwa online gratis konsultation via; https://wa.link/q5f107
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  64. Jag heter Estela Alexander och jag är här för att uppskatta Dr Isikolo. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till min pojkvän. Vi slogs så många gånger på grund av osäkerhet på båda sidor och vi separerade. Jag visste mycket väl att jag fortfarande älskar honom och behövde honom tillbaka i mitt liv. Han försummade min vädjan och ansträngningar för att göra saker rätt och jag fick information om att han redan träffade en annan kvinna. Jag kunde inte hjälpa situationen så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO och vi pratade och jag förklarade allt för mig. Han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig och se till att jag får honom tillbaka till mig. Han slösade inte bort någon tid på att hjälpa mig och han återställde kärleken och glädjen vi delade och jag fick min man tillbaka till mig. Jag vet bättre att allt så många människor säger om DR ISIKOLO faktiskt är sant när jag fick resultatet av hans arbete för mig 48 timmar som han lovade. Tro mig han kan hjälpa dig också om du tror. Så bara kontakta honom nu. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  65. Jag heter Tamara Bergren och jag är här för att tacka DR ISIKOLO för hans hjälp att rädda mitt förhållande. Min pojkvän lämnade mig för att jag var snabb på humöret och slogs mot honom flera gånger på grund av osäkerhet när jag såg honom komma nära någon annan dam. Jag kunde inte hitta något bättre sätt att få honom att komma tillbaka till mig och DR ISIKOLO kom till min räddning. När jag kontaktade honom berättade han allt jag behövde veta om hur kärleken och kontakten mellan mig och min man kommer att återställas. Jag följde det och han gjorde jobbet utan att tveka och strax efter 48 timmar ringde min pojkvän mig. Jag är glad och full av liv tack vare DR ISIKOLOs vänlighet. Jag uppmanar alla som går igenom problem att kontakta honom nu och han kommer säkert att hjälpa dig. E-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller om du föredrar WhatsApp, sms:a honom: +234-8133261196

    SvaraRadera
  66. Jag heter Giovanni Jahem. Jag har gått igenom svåra tider med olika män och hittat sann kärlek och äkta acceptans tills jag träffade min man som kom in i mitt liv och älskade mig bortom ord kan förklara. Vi bodde tillsammans i 2 år och vi var lyckliga tills för många bråk kom upp och vi splittrade oss. Jag trodde att jag kunde gå vidare men jag insåg att jag var djupt kär i honom och behövde för alltid med honom. Jag hade inget annat val än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade Dr Isikolo med vetskap om hur han har kunnat hjälpa andra. Han gav mig sin uppmärksamhet och gjorde sitt bästa för att försona oss igen och inom 48 timmar visade sig resultatet och han kom tillbaka till mig och vi hittade på saker igen. Nu har kärleken och lyckan återställts och allt jag kan säga är att jag verkligen uppskattar Dr Isikolo för att han är osjälvisk när han hjälper mig och andra. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  67. Det här är underbart!

    Min man är äntligen tillbaka till mig med så mycket kärlek och respekt än jag någonsin förväntat mig. Med hjälp av Dr Ilekhojie och försoningsritualen från hans förfäder är min man tillbaka efter så många månaders begäran om skilsmässa. Till en början när min vän sa åt mig att kontakta Dr Ilekhojie för att få hjälp, trodde jag att det inte skulle sluta bra eftersom jag aldrig trodde att han kunde hjälpa efter att ha förlorat pengar med tidigare. Han förklarade för mig med tydlighet och såg också till att allt skedde lugnt och brådskande. Exakt 3 dagar efter försoningsritualen kom min man, som inte har svarat på mina telefonsamtal på flera månader, förbi huset och bad oss avbryta skilsmässaplanerna och bli en lycklig familj igen. Det har gått 2 månader nu och saker och ting blir bättre för varje dag. Tack Dr Ilekhojie för din hjälp. Du kan också få hjälp med honom. Telefonnummer/Whatsapp +2348147400259 eller e-post: gethelp05@gmail.com

    SvaraRadera
  68. MITT ÄKTENSKAP FUNGERADE IGEN MED HJÄLP AV DR ISIKOLO SOM ÄR DEN ÄRLIGA STAVNINGSSATSER DU KAN HITTA
    Jag är Helen Fernholm. Mitt hem har varit fyllt av oändliga problem och misär som ledde till skilsmässan som jag aldrig ville ha med min man. Allt kraschade och vi gick skilda vägar. Jag försökte gå vidare men det var så svårt för mig eftersom jag fortfarande älskade min man och min dotter har alltid gråtit efter att ha fått tillbaka sin pappa. Jag hade inget val snarare än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade DR ISIKOLO efter att ha sett så många bra kommentarer om hans arbete. Han försäkrade mig om att försona mig och min man med hans försoningsbesvär, vilket han gjorde. Jag är glad över att kunna berätta för er alla att kärleken och lyckan har återställts och vi blev tillsammans igen och jag tror att det är för alltid för oss och allt tack vare DR ISIKOLO för att han gjorde så mycket för att rädda min familj. Han är aldrig för upptagen för att hjälpa någon. Så kontakta honom nu om du också behöver hjälp. mejla honom nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +2348133261196

    SvaraRadera
  69. Jag heter Edna Brewster och jag är här för att uppskatta Dr Isikolo. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till min pojkvän. Vi slogs så många gånger på grund av osäkerhet på båda sidor och vi separerade. Jag visste mycket väl att jag fortfarande älskar honom och behövde honom tillbaka i mitt liv. Han försummade min vädjan och ansträngningar för att göra saker rätt och jag fick information om att han redan träffade en annan kvinna. Jag kunde inte hjälpa situationen så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO och vi pratade och jag förklarade allt för mig. Han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig och se till att jag får honom tillbaka till mig. Han slösade inte bort någon tid på att hjälpa mig och han återställde kärleken och glädjen vi delade och jag fick min man tillbaka till mig. Jag vet bättre att allt så många människor säger om DR ISIKOLO faktiskt är sant när jag fick resultatet av hans arbete för mig 48 timmar som han lovade. Tro mig han kan hjälpa dig också om du tror. Så bara kontakta honom nu. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  70. Jag heter Giovanni Jahem. Jag har gått igenom svåra tider med olika män och hittat sann kärlek och äkta acceptans tills jag träffade min man som kom in i mitt liv och älskade mig bortom ord kan förklara. Vi bodde tillsammans i 2 år och vi var lyckliga tills för många bråk kom upp och vi splittrade oss. Jag trodde att jag kunde gå vidare men jag insåg att jag var djupt kär i honom och behövde för alltid med honom. Jag hade inget annat val än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade Dr Isikolo med vetskap om hur han har kunnat hjälpa andra. Han gav mig sin uppmärksamhet och gjorde sitt bästa för att förena oss igen och inom 48 timmar visade sig resultatet och han kom tillbaka till mig och vi hittade på saker igen. Nu har kärleken och lyckan återställts och allt jag kan säga är att jag verkligen uppskattar Dr Isikolo för att han är osjälvisk när han hjälper mig och andra. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera