tisdag 28 april 2009

För Kineser finns bara kinamat


I menyn på min frus restaurang (Larmgatan 10) i Kalmar finns det ingen kinamat. Däremot så erbjuds äkta Kinesisk mat efter förbeställning. Då menar jag inte fyra små rätter med friterad banan, utan verkligen genuin Kinamat från Shanghai-köket.


Detta har visat sig vara ett mycket lyckat koncept av två skäl. Dels för att det har varit väldigt mycket Kineser i Kalmar av olika anledningar den senaste tiden, och viktigast av allt: Kineser är inte intresserade av annan mat än sin egen. Inte ens när de reser till andra sidan jorden. De är lika lite intresserade av att prova vår Svenska mat som vi är att prova genuin Kinesisk tandkräm när vi är i Kina.


Exempel: En större Kinesisk delegation var 17 dagar i Kalmar. Min fru, Ping, fick instruera hotellet hur man gör rissoppa till deras frukost. Lunchen hämtade de varje dag i ”lunchlådor” och varje kväll, utom en, åt de på restaurangen. Den enda måltid då de inte åt Ping's mat var den kväll de var bjudna på middag på slottet. Det hör till saken att Ping tidigare varit i slottsköket och instruerat hur man sätter en ”Kinesisk touch” på maten.


Jag skulle kunna fylla min blogg med exempel, så jag anser fenomenet statistiskt säkerställt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar