söndag 15 april 2012

Bensinprisets effekt (igen)


Eftersom jag både har en tämligen bensinslukande bil och har 20 mils resväg t.o.r. jobbet så har jag varje dag alla möjligheter att "njuta" av det höjda Svenska bensinpriset som nu nosar på 16 kr/liter. Även i Kina har naturligtvis bensinpriset stigit och hittills är höjningen ca 10% i år, men konsumentpriset ligger i kraft av en helt annan skattepolitik på mer beskedliga 8,33 RMB/liter (ca 9,50 SEK)

Som turist i Beijing märker man höjningen av bensinpriset huvudsakligen när man åker taxi, och då genom ett mycket märkligt system att man vid resor över 3 km måste betala mer än vad taxametern visar. Systemet infördes 2009 med 1 RMB extra, och utökades för ett år sedan till 2 RMB och nu från sista mars i år så måste man betala 3 RMB mer än vad taxametern visar.

Värt att notera är att prisökningen administreras genom att alla taxibilar får ett stort klistermärke som upplyser om att man behöver betala extra. Det tycks vara ett oöverstigligt administrativt eller tekniskt hinder att faktiskt programmera om taxametern så den visar rätt pris direkt.

Klistermärket som nu från 2012-03-31 pryder alla taxibilar i Beijing och upplyser att man måste betala 3 RMB extra om man åker mer än 3 km.

Vardagsdramatik i Beijing-trafiken fångad från en taxibil. Jag tror absolut att trafiken är det farligaste man utsätts för i Beijing, men dessbättre är det inte så vanligt att man ser olyckor av den här kalibern. Oftast är det "bara" påkörda mopeder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar