fredag 1 oktober 2010

Saknar du Facebook i Kina? - Skaffa VPN


Utöver den "vanliga" politiska censuren av internet här i Kina så blockeras även en hel del sociala medier såsom de största internationella bloggarna, Youtube och Facebook. Denna blockering kommer och går, men sedan 20-års-dagen efter massakern på Himmelska Fridens Torg förra året så har den varit i stort sett konstant.

Det finns lite olika sätt att ta sig runt denna blockering, och den vanligaste är att man använder en VPN-förbindelse. Det betyder att man skapar en krypterad "tunnel" mellan sin egen dator och en server som står utanför Kinas gräns. Denna krypterade kommunikation går sedan obemärkt förbi den Kinesiska brandväggen. Har du en VPN-förbindelse kan du imponera stort inför dina Kinesiska vänner som gärna vill låna din dator för att kolla på Facebook.

Några VPN-tjänster som är beprövade och bra:
WiTopia 60 USD/år
StrongVPN 55 USD/år
Astrill 63 USD/år

Noteras bör att det ibland även kan vara lite struligt trost att man har ovanstående tjänster, så man är aldrig garanterad sin uppkoppling. Dock brukar avbrotten vara kortvariga. Jag har använt WiTopia's tjänster i 17 månader och det har bara varit enstaka tillfällen det inte fungerat.

Ett litet "moment 22" i detta inlägget är att om du inte kan komma åt Facebook så kan du troligen inte läsa dessa tipsen heller eftersom att även Bloggspot är blockerat.

Skiss på hur en VPN-tunnel (de gröna linjerna) tar sig genom den Kinesiska Muren för att sedan kommunicera relativt öppet med övriga internet genom VPN-Servern.

14 kommentarer:

  1. Ovanstående VPN funkar säkert jättebra. Om man föredrar en svensk lösning så kan jag rekommendera https://www.dold.se/eller https://www.hidden24.com/ som den kallas på engelska. Den kostar 449 sek på år, vilket är i nivå med tjänsterna du föreslår.
    Vi körde hidden under våra år i Beijing och det funkade toppenbra.

    Hoppas att du får lite ledigt även du i samband med 1 oktober lovet!

    SvaraRadera
  2. Jag använder 12vpn som fungerat superbra sedan dag ett med min mac. Har dock inte lyckats koppla upp min androidlur, kanske blir det bättre när jag kan uppgradera till nyare programvara. Om Gud vill och skorna håller kommer det en sådan i början av nästa år...den som väntar på något gott...

    SvaraRadera
  3. Kan berätta min metod.

    Jag har en server i Sverige som jag har en lokal proxy-server installerad på. Jag har alltid en öppen SSH-anslutning till servern så jag med webbläsaren surfar via proxyn via ssh-tunneln. Jag delar wifi-nät från min dator och kan därför surfa med mobilen. Jag har även ställt in proxyn på wifi-anslutningen i telefonen så jag kan ligga och skriva detta i sängen med min iPhone, för denna bloggsida är som sagt annars blockad.

    SvaraRadera
  4. @Simon

    Du har fördel som har server i Sverige.
    Många av SVT Play's filmer kan av upphovsrättsliga skäl inte visas utomlands, och jag gissar att du kommer runt det problemet med din server.
    Det gör inte jag då min VPN-leverantör inte har någon svensk server. ;-(

    SvaraRadera
  5. Om man använder mitt förslag ovan så funkar SVT play alldeles utmärkt. Om man har tillräcklig bandbredd förstås...

    SvaraRadera
  6. @Monika,

    Nu är det så oturligt att jag nyligen betalt för ett helt år till min nuvarande leverantör, men nästa gång jag ska förnya ska jag se till att hitta en Svenska server, och ni var ju nöjda med Dold.se så det är ett tänkbart alternativ.

    SvaraRadera
  7. En fråga, funkar detta bara om man har "eget" internet i kina eller kan man gå denna vägen på ett hotell-wifi?

    SvaraRadera
  8. Det fungerar på de flesta nät (dvs t ex trådlösa nät på restauranger eller hotell etc.)
    Det kan strula på vissa platser om de har någon speciell brandvägg (eller vad det nu beror på) men överlag fungerar det överallt.

    MV

    SvaraRadera
  9. Kan starkt rekommendera svenska tjänsten Anonine.

    Snabb och fungerar väldigt väl.

    SvaraRadera
  10. Hej, blir man jagad i Kina ifall man checkar in på Facebook på muren?

    SvaraRadera
  11. Hehe tack för svaret! Funkar Facebook i Kina nu eller måste man köra VPN? Skall dit första veckan i maj, bra väder den årstiden? Om man bara skall vara där 1 vecka i Peking o kolla på det vanligaste turist grejerna äta bra och shoppa en del billiga saker 7000 klarar man sig då? Växla allt här eller där? Många frågor nu men tacksam för tips

    Med vänlig hälsning, Mange

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hört talas om någon förändring så du behöver sannolikt fortfarande VPN för att nå Facebook.
      Maj är en mycket bra årstid att resa till Beijing.
      Om du inte anstränger dig att söka upp de dyra ställena så kommer du att klara dig bra på 7 000. Jag tycker du kan växla några tusen i Sverige och sedan ta ut mer på plats efterhand när du märker hur mycket du spenderar.

      Mvh

      Radera
  12. Gott nytt år hälsning mina vänner ...
    Idag delar jag mitt verkliga liv genombrott vittnesbörd om hur jag fick min ex tillbaka till älska mig ...
    Jag vill att ni alla ska gå med mig för att tacka en fantastisk man. Gudar använder honom för att återställa mitt äktenskap hem från skilsmässa, för några veckor sedan kom min man som släpper mig för en annan kvinna tillbaka för att be om ursäkt för mig för försoning tillbaka till äktenskapet.
    Till att börja med trodde jag aldrig att Dr.Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com) kan hjälpa mig att vinna tillbaka min ex-kärlek tillbaka från en annan kvinna, jag provade, jag följde uppriktigt följde Dr.ODUDUWA kärlek stavinstruktioner och det överraskar mig att efter tre dagar av att ha kastat kärleksförtrycksförbättringen, den andra dagen efter
    min man ringde mig på telefon, vi talar snyggt, han ber om ursäkt ber mig förlåtelse, han tycker så ledsen över allt han har gjort fel mot mig, min man älskar mig fortfarande lika mycket som jag älskar honom mer. just nu är vi helt tillbaka tillsammans i kärlek, jag är väldigt nöjd med mitt nya liv som familj ... allt mitt tack till dr.Oduduwa.
    Jag lovar Oduduwa att dela detta bra arbete med världen, verkligen Love-Spell-arbetet till mitt bästa. Jag rekommenderar starkt vänligen kontakta honom för lösning på varje kärleksförhållandekris idag ...
    - Kärlek stava inkantationsbön för att få tillbaka ex kärlekspartner,
    - Stava bön för att stoppa skilsmässa
    - Stava bön för att vinna tillbaka Förtroende till förhållande
    - Stava böner för att stoppa mardrömmar eller dåliga drömmar på natten.
    - Kärleksförtryck för att locka nya kärlekskvinnor / män
    - Om du vill få ditt eget barn.
    - Stave Talisman ring för makter, rikedom och berömmelse.
    - Örtvård och läkning mot alla blodsjukdomar.
     Jag bekräftar detta själv, det magiska kärlekstämningen fungerar. Det fungerar för mig och det kommer säkert att fungera till ditt bästa.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera