Vilket som är världens största tunnelbanesystem diskuteras då och då och jag känner min plikt att reda ut begreppen, och jag har även varit inne på ämnet tidigare i olika inlägg.
I över hundra år har västvärldens metropoler som London och New York haft stora tunnelbanenät men dess utveckling har inte varit så snabb den senaste tiden. I dag är det huvudsakligen tre asiatiska städer (Seoul, Beijing och Shanghai) som totalt dominerar expansionen av tunnelbanenäten, och de har i flera avseenden passerat västvärldens äldre system - inte minst i komfort och standard, men naturligtvis även i storlek.
Det är nog vanligast att man rankar tunnelbanor efter längden på de samlade linjerna i systemet, men man skulle likväl kunna ranka efter t ex antal resenärer eller antal stationer.
För att göra det hela lite dramatiskt och spännande så utser jag vinnaren efter tre deltävlingar.
Låt spelet börja:
Flest antal stationer
Kanske inte så vanlig parameter för att ranka tunnelbanor
Guld - New York, 468 stationer
Silver - Seoul, 411 stationer
Brons - Paris, 303 stationer
Flest antal passagerare
Nedan listat medelvärden. Peak-värden kan ligga betydligt högre.
Guld - Tokyo, 8 700 000 passagerare/dag
Silver - Beijing, 7 600 000 passagerare/dag
Brons - Seoul, 6 900 000 passagerare/dag
Total längd
Den mest prestigefyllda grenen
Guld - Seoul, 537 km
Silver - Beijing, 456 km
Brons - Shanghai, 439 km
Summerar vi medaljstriden får vi följande:
Just idag kan man med hyfsat gott samvete påstå att Seoul har världens största tunnelbana. Som nämndes i inledningen så är det Seoul tillsammans med Beijing och Shanghai som minst sagt växer så det knakar, medan de övriga växer mer beskedligt. Siffrorna ovan (som är från 2012 alt. 2013) kommer definitivt att vara betydligt högre 2014 för dessa tre och eftersom de växer fort och lite ryckigt så växlar även positionerna mellan dem i olika listor.
Karta över Seoul's tunnelbana som den ser ut i skrivandets stund
(maj 2013)
Sum kuriosa kan jag nämna att jag 2005 bodde i numera världskända Gangnam ("Gangnam Style") och klev på tunnelbanan vid Gangnam Station, Linje 2, för att sedan byta två gånger till Gunpo Station, Linje 1, där jag jobbade.
Tack, Krister.
SvaraRadera/Petter
Bra Krister, du har startat din sida igen! Mycket intressant om Kina, skrivet på ett positivt och trevligt sätt, bra språk.Fortsätt gärna, vi är nog många som kommer att följa dina inlägg. Beundrar ditt enorma kunnande om Kina!
SvaraRaderaVänlig hälsning, Kjell Andersson, författare av boken "Shopping i Peking" m.fl. reseguider.
Kjell,
RaderaJag tackar för dina smickrande och uppmuntrande ord. För tillfället har jag inte så mycket tid över för att skriva, men jag ska försöka få till ett och annat inlägg då och då.
Mvh