lördag 17 maj 2014

Fynd, och inte fynd, på svensk antikmarknad


På grund av min sambos intresse så hamnar jag då och då på loppis-liknande ställen där det säljs mer eller mindre antika prylar. Själv uppskattar jag vanligtvis inte dessa ställen här i Sverige, men det kan vara lite kul då man ibland springer på t ex kinesiska prylar som inte värderas så högt här i västvärlden.

I dag gjordes några hyggliga fynd då vi hittade tre skålar från Qingdynastin för det behagliga priset av 80 kr. Dessa skålarna är rismönstrade av typen 玩玉, och modellen har med mindre variationer tillverkats under stor del av Qingdynastin (1644 - 1912). Belyser man skålarna så släpper rismönstret genom ljus vilket är effektfullt.
På t ex ebay så har dessa skålar ett värde av några hundra kronor styck, men i Kina kostar de från någon tusenlapp om de är från sluten av dynastin, men betydligt mer om de är från början av dynastin. Jag kan inte bedömma åldern på mina skålar, men man lär sannolikt få minst tre tusen för dem i Kina.

Mycket av det kinesiska man hittar i denna miljön är naturligtvis skräp, och i bland kan kopiorna ta sig lite extra komiska former som t ex en vas jag hittade i dag där den kinesiska texten på undersidan var spegelvänd. Möjligen är vasen från Kina, men den person som satte dit stämpeln kunde sannolikt inte språket. Nej, jag köpte den inte!


De tre skålarna från Qingdynastin som jag i dag inhandlades nästan gratis på en svensk antikhandel, och som skulle ge en hygglig vinst om de såldes i Kina.


En möjligen lite märklig bild som visar hur rismönstret släpper genom ljus om skålen blir belyst på insidan.

En kinesisk(?) vas som är stämplad med spegelvända tecken på undersidan. (se nedan)


Den misslyckade stämplen på undersidan av vasen ovan. Spegelvänder man texten så skulle det stått 東方公司, vilket betyder typ "Det orientaliska företaget".

3 kommentarer:

  1. Det har sina fördelar att kunna andra språk :-)

    SvaraRadera
  2. Waow, vilket fynd! Kunskap lönar sig :)

    SvaraRadera
  3. Man hör ju ibland på Antikrundan om folk som fyndat till mycket låga priser på loppisar, som sedan visat sig vara oerhört värdefulla. Bra jobbat!!

    SvaraRadera