onsdag 30 mars 2011

Ordförande Mao 毛主席


Allt för många utan djupare Kinakunskap tror ofta att Mao Zedong 毛泽东 är en i Kina hatad person, och att dagens Kineser ser på honom som t ex dagens Tyskar ser på Hitler. Verkligheten är något helt annat.

Mao Zedong är (och jag tror han alltid kommer att förbli) en av de riktigt tungt respekterade landsfäderna i Kina. Nu vet jag att detta uttalande irriterar endel "kinakännare", och de kan naturligtvis gräva fram en regimkritisk Kines som "motbevis", men den "bevisningen" är alltid väldigt tunn. Man får inte förväxla att om man själv tycker illa om Mao, att det därför även skulle betyda att den stora mängden Kineser också gör det.

Mao har gjort en hel del extrema skandaler. Kulturrevolutionen 文化大革命 och Det stora språnget 大跃进 är definitivt oförlåtlig idioti, och troligen är han världshistoriens största massmördare. Trots detta var det Mao som samlade det kaotiska och splittrade Kina och skapade grunden till det som snart är världens största supermakt i de flesta avseenden. Detta sitter djupt i medvetandet hos de flesta Kineser, och deras bild av Mao är mycket annorlunda än den vi i Sverige har.

Respekten för Mao är definitivt störst bland de äldre och de skulle aldrig säga "Mao" utan de säger 毛主席 dvs "Ordförande Mao". För dessa personer som var med under mitten av 1900-talet är han mycket högt respekterad. Pratar man med tonåringar är han dock mer en historisk figur som de inte har någon direkt relation till.

Ett exempel hur man som turist märker av hur respekterad Mao är här i Kina är inte bara genom alla souvenirer med Mao-bilder utan även att man överallt ser hans porträtt, och då syftar jag inte bara på det som sitter på Tiananmen. Rör man sig bara i Pudong i Shanghai ser man kanske inte så mycket av honom, men bor man på ett mindre hotell är det inte ovanligt att det sitter ett Mao-porträtt på väggen. Letar man sig till de lite mindre restaurangerna kan man se hans porträtt även där. Har man förmånen att besöka äldre personers hem kan det tänkas att det hänger ett inramat porträtt som övervakar hemmet. I små butiker är det även inte ovanligt med Mao på väggen.

(Ja, Kina har mer än 1 300 000 000 invånare så det går naturligtvis att hitta Mao-hatare också, men de är i klar minoritet)

På väggen i en äldre persons hem.

Över entrédörren till ett hem
永远忠于毛主席 betyder "Förevigt lojal till Ordförande Mao"

I en liten affär

I en restaurang

15 kommentarer:

  1. Det finns förstås alltid mer än en sida av historien, och den version man själv får berättad är förstås alltid (medvetet eller omedvetet) vinklad i någon aspekt.
    Ändå är det lite underligt att stora händelser som Kulturrevolutionen och Det stora språnget inte satt större avtryck? Eller det har de förstås, men kanske på andra sätt?
    Jag har läst en del både biografier och skönlitterära böcker från Kina. Och där skildras ju inte alltid livet under Mao som speciellt enkelt. Snarare får man känslan av en övervakarstat där man är rädd att yttra en enda åsikt, ifall nån granne skulle råka höra och föra vidare...

    SvaraRadera
  2. Ja visst har det varit extremt mycket både lidande och död under Mao's tid, och det är absolut inget jag försöker nertona i detta inlägg. Poängen med inlägget är beskriva hur kineser ställer sig till honom idag, trots det som hänt.

    Och visst har ett begränsat/kontrollerat informationsflöde spelat en betydande roll.

    SvaraRadera
  3. Det här med att Mao hade 70% rätt och 30% fel (som väl Deng Xiaoping sa) tycker jag är något som många kineser jag mött håller med om.

    Man ser honom med sina fel och brister som en person som lyfte Kina ändå. Samtidigt är ju vad som hände under t ex Kulturrevolutionen fortfarande något man inte riktigt pratar om.

    Det är väl lite som att vi ser Gustav II Adolf som en snubbe på en en bakelse, snarare än en hårdför krigare. :)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    O tack för en grym blogg!! har en fråga som kanske är lite väl personlig... men du väljer ju själv om du vill svara!
    Hur funkar det med familjen när du bor i Beijing? din kinesiska fru? din dotter?
    Jag frågar därför jag själv är mycket sugen på o flytta till Kina för o plugga kinesiska... men klarar ej att motivera en flytt för min fru... hon vill ej följa med och hon vill ej att vi ska ses så sällan... är även nått som jag skulle uppleva som jobbigt!
    Tack ännu en gång för en grym blogg!
    //Björn

    SvaraRadera
  5. Åse P
    Kloka ord

    Björn
    Detta är ingen relationsblogg även om det förekommer att jag gör någon personlig utsvävning då och då, så jag fördjupar mig inte i ämnet.

    Naturligtvis har du satt fingret på det värsta och svåraste med att leva på andra sida jorden. Det krävas att man har mycket förstående nära och kära om det ska fungera.

    SvaraRadera
  6. Här hemma får vi inte veta vad de flesta kineserna tycker och tänker. Medierna "vet" allt om Kina, Indien och övriga Asien. Några riktiga kina/asienkännare behövs inte längre. Vi lever i en censurerad värld känns det som. Men när det gäller USA då måste de ta in någon UAS-expert(inte USA-kännare). I skolan diskuterade vi ordet "omvärlden" som hörs, syns ofta i medier rapporteringarna, det blev bara 30 tals länder uppräknades, hur många länder finns det i "världen" ?
    Tack så mycket Krister för dina inlägg.

    SvaraRadera
  7. Amoal
    Det var en intressant vinkel att vi lever i en censurerad värld i detta sammanhanget. ;-)
    Och visst stämmer det som du skriver.

    Tack själv för din kommentar.

    SvaraRadera
  8. Vill bara poängtera att Sverige är ett fritt land. Men medierna kanske vill vara politiskt korrekt då sorterar man bort en (hel) del nyheter, eller kanske de är inkompetenta, t ex språk, då köper man andras nyheter, ibland gamla nyheter. När Geelys köp av Volvo blev en chock, då förstår man hur mycket har vi missat.

    SvaraRadera
  9. Så om tyskarna bestämde sig för att återinföra diktatur och omvärdera Hitler, då skulle du också ta intryck?

    SvaraRadera
  10. Hemulen
    Välkommen tillbaka efter din tid i tystnad. ;-)

    Nu, liksom allt för ofta när du kommenterar så missar du (medvetet?) poängen i det som du kommenterar.
    Om du läser om, och läser rätt, så ser du att artikeln inte handlar om mina åsikter om Mao, utan texten ger en (av mig självupplevd) bild om hur kineser ser på Mao idag, vilket är i kontrast till den bild som förmedlas i många andra sammanhang.

    SvaraRadera
  11. Njae, jag läser faktiskt exakt vad du skriver. Du påstår att de flesta kineser (källa?) fortfarande betraktar Mao som en stor man och att vi bör ta till oss detta. Och då undrar jag i mitt stilla sinne vad konsekvenserna av ett sådant resonemang blir.

    Sedan är du ju inte speciellt blyg med din beundran av diktaturen i Kina och dess symboler. Det kan du väl stå för i alla fall?

    SvaraRadera
  12. Hemulen.

    Din fråga om källa har jag faktiskt redan besvarat i kommentaren ovan, men kan upprepa den för din skull. Det är självupplevda erfarenheter. Jag förstår att du tror att jag ljuger, och det är helt meningslöst att försöka övertyga dig om något annat. Du har din bild redan klar, och jag ska inte be dig om källa på det. ;-)

    Ditt "stilla sinne" får undra vidare om konsekvenserna av detta "resonemang".

    Att du ber mig "stå för" att jag har starka känslor för Kina är ingen dramatisk "killing-question", vilket jag tror den allra största största delen av de som läser min blogg förstår. Nej jag är inte blyg med mina åsikter, och har inga problem att stå för dem.

    Angående att stå för sina åsikter:
    Jag frågade dig i ett annat kommentarsfält varför du måste gömma dig bakom ett anonymt alias när du argumenterar. Du valde att inte svara, vilket jag gissar att du kommer fortsätta med.
    En inte långsökt tolkning av detta är att du inte vågar stå för dina åsikter.

    SvaraRadera
  13. Nej, jag tror inte att du ljuger. Jag har också träffat många kineser som gillar Mao. Och både du och jag har starka känslor för Kina, vilket är helt OK, men blanda inte ihop Kina med regimen och partiet. Med tanke på att du lagt upp många positiva inlägg om den kinesiska regimen misstänker jag att du vill säga något mer än att bara skildra verkligheten. Och du undrar jag (och kanske en del andra): Är din vurm för diktatur och starka ledare begränsad till kinesiska förhållanden eller inte?

    Var och en väljer hur mycket man vill säga om sig själv på Internet. Du får tycka precis vad du vill om det.

    SvaraRadera
  14. Vi har ältat detta i flera andra kommentarsfält, och jag tänker inte ta denna debatt med dig en gång till här. Jag har några publicerade inlägg som ganska tydligt beskriver min ståndpunkt i ämnet, och om du inte medvetet vill missförstå dem så är innehållet tydligt. Du och andra hittar dem genom att välja etiketten "Politik" (i vänsterkanten på bloggen en bit ner.)

    Uppenbarligen har du otroligt svårt för stor del (allt?) av det jag skriver, så vad är det som tvingar dig att försätta läsa?

    SvaraRadera
  15. Jag tycker inte alls illa om allt du skriver, tvärtom. Din blogg har en självklar nisch och du är mycket mer produktiv än jag, och får därför bra med trafik. Det är mest att jag retar upp mig på det du skriver om politik och historia, ämnen som jag kan ganska väl. Jag blir särskilt provocerad när du ger dig på dissidenter som faktiskt tar risker för sina åsikters skull. Då kan jag inte riktigt hålla käft, fast jag kanske borde. Annars gör du enligt mitt förmenande ett viktigt jobb och dygden är ju som sagt sin egen belöning.

    SvaraRadera