lördag 21 mars 2009

Att välja skola


Det är inte så lätt att välja vilken språkskola man ska anlita. Utbudet är mycket stort i Beijing, och hur vet man vilken skola som är bra? Pris och läge kan man bedöma, sedan tror jag det bara gäller att ha tur.

Vilket läge är då bäst?
Nja - Jag vill inte bo uppe i universitetsområdet. Universiteten ligger i norra Beijing inte så långt i från min tidigare arbetsplats (ganska nära Sommarpalatset), och det tar ganska lång tid med taxi eller tunnelbana att åka till centrum. Miljön i universitetsområdet är kanske kul, men jag prioriterar det centrala för mycket för att välja en skola här.

Området som jag tycker bäst om i Beijing är från Himmelska Fridens Torg och österut mot CBD ("Central Business District"), så det är här jag föredrar att bo. Utifrån detta har jag sedan försökt väga pris mot vilket intryck skolornas hemsida ger. Jag "safe'ade" lite och valde en större internationell kedja. Det blev slutligen "Sprachcaffe". Sprachcaffe ligger otroligt centralt. Bara 600 meter från det stora porträttet på Mao vid Himmelska Fridens Torg. I längden kanske detta inte är optimalt med tanke på trafiken och att det är mitt i värsta turistcentrum, men lite kul är det.

Slutligen är kanske inte är rätt ord för skolvalet. Jag har bara bokat fyra veckor än så länge. Det är tänkt som en liten prövotid, och tycker jag inte om skolan så byter jag, och då är mitt andra-hands-alternativ "Easyou" som ligger mer österut i CBD området....men låt oss hoppas att jag valt rätt från början.

Bild från Google Earth. Linjen visar avståndet mellan Sprachcaffe och Mao's porträtt - 600 meter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar