söndag 22 mars 2009

Boende klart


Av grundplaneringen (Flyg, Visum, Skola, Boende) så är nu sista punkten avklarad - Boendet är bokat för första månaden.

Det blev ett hotell av enklare turistmodell: "New Dragon Hotel". Hotellet ligger, även det, mycket centralt. Bara ett stenkast från WangFuJing som är Beijing's mest kända shoppinggata, och på gångavstånd från min skola. Priset får räknas som bra med tanke på att det ligger i centrum av en av världens största städer: 160 RMB/natt vilket är ca 200 SEK.

I framtiden skulle ett alternativ vara att skaffa en lägenhet, men det är ganska många fördelar med att bo på hotell.  Prisskillnaden är inte så dramatisk om man bor på ett enklare hotell. Om vi tar mitt aktuella hotell så blir det o-prutat 4 800 RMB/månad. Troligen kan jag förhandla ner priset till 4 000/månad om jag bokar på lite längre tid. En acceptabel lägenhet kostar ca 3 500 RMB/månad. Med hotell så slipper man jobba med el- och vatten-abonnemang, och inte minst städning.

Entrén till New Dragon Hotell

2 kommentarer:

  1. Hej Christer,
    har med spänning tagit del av allt du skrivit om Beijing eftersom vi ska åka dit i februari. Funderar lite på ditt hotell som jag sett på flera sajter. Det verkar vara ett mer genuint "kinesiskt" hotell än många andra. Har de bra frukost som ingår i priset? Hyffsat nära Himmelska fridens torg?

    Tacksam för tips,
    hälsningar
    Pelle

    SvaraRadera
  2. Hej Pelle,

    New Dragon Hotel är inte riktigt lika "Kinesiskt" som entrén kanske visar. Jag skulle vilja kalla det ett typiskt "back-packer" hotell, med mycket fokus på reseservice.
    Hotellet har en acceptabel restaurang med ganska många frukostvarianter - både Kinesiskt och Västerländsk. Ingår inte i rumspriset normalt. Vill minnas att det kostar ca 35 RMB.
    Ligger ganska centralt. Ca 30-40 minuters promenad till Himmelska fridens torg.

    Skicka mig ett e-mail så kan jag bli lite utförligare i mitt svar.

    SvaraRadera