fredag 27 mars 2009

iPhone till Kina


Jag vill ha en iPhone.....och jag vill kunna använda den i Kina med mitt China Mobile abonnemang. Visst låter det enkelt?

Nu är det så tragiskt att alla iPhone som säljs i Sverige är bundna i ett år till respektive operatör, så den kommer inte att fungera när jag skickar i mitt ChinaMobile-SIM.
"Köp en i Kina då!" säger några. Telefonen lär vara universell med alla språk oavsett var den säljs. Ja det låter ju bra tills man konstaterar att iPhone faktiskt inte säljs i Kina. Den finns i HongKong men ännu inte på fastlandet. Det beror på någon avancerad konflikt mellan Apple och de Kinesiska myndigheterna som jag inte förstår.

Det går att köpa en telefon i Sverige och "låsa upp" den med diverse (garantilösa) instruktioner från Internet, men det tycker jag är lika lite tilltalande som att köpa en pirat-variant i Kina för 500RMB.

Jag funderar vidare - To Be Continued....

4 kommentarer:

  1. hej!!

    stämmer det att man kan köpa en iphone 32g i kina?ha en kompis som köpt en där och jag ska få den som present,kommer den att fungera i sverige,det ska vara en äkta iphone,kan jag lämna in den så att den fungerar i sverige och kan jag använda mitt 3g simort i den?tacksam för svar.

    mvh Thomas

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad 32g är. Menar du 3GS?
    Om det är en äkta iPhone så kommer den med mycket stor sannolikhet att fungera i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Hejsan Krister. Vet du något ställe i kina / hongkong som säljer Äkta iphones och inte några dåliga kopior som många säljer. Finns det någon hemsida eller email till företag som säljer äkta produkter, som du skulle vilja dela med dig av? är väldigt intresserad av detta.

    MVH marcus

    SvaraRadera
  4. Marcus

    Förstahandsalternativet är naturligtvis Apple Store som finns i Beijing och Shanghai.
    De dåliga kopiorna finns oftast att hitta på turistmarknaderna. De "riktiga" elektronikmarknaderna har huvudsakligen äkta varor.
    Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/11/elektronikmarknaden-zhongguancun.html
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/08/mer-elektronik.html

    Mvh

    SvaraRadera