söndag 20 juni 2010

Hur är det med Ris i Kina?


Vad säger man om hur många namn Eskimåerna har för Snö?
I Kina finns det en väldans massa olika namn för Ris, varav de vanligaste(?) är 米饭 (mǐfàn) och 白饭 (báifàn).

Kina är dominerande i världen både vad det gäller att producera och konsumera ris, och var tredje riskorn i världen äts (och produceras) av en Kines.

När jag är i Sverige ibland så får jag många (väldigt roliga?) skämt på olika teman om att jag numera bara äter ris - Men hur är det egentligen med mitt, och "vanliga" Kinesers förhållande till ris?

Personligen äter jag mycket sällan ris. Möjligen någon gång i veckan, vilket betyder att jag håller på att anpassa mig till livet här. Hur går detta ihop?

Ris är basmat för en stor del av Kinesiska befolkningen, men den agerar huvudsakligen som "buk-fylla", dvs man äter det för att bli mätt, inte för att det är extra gott. När man går på finare restaurang, eller är på fest så äter man helst inte ris, eller illafall inte speciellt mycket.
Jag är lyckosamt nog i den positionen att varje dag är "fest" för mig.

Ett komist konstaterande när man är på middagar med både Kineser och Västerlänningar så brukar det vara Västerlänningarna som ber att få in ris till maten, och Kineserna tittar lite förvånat och undrar varför man äter ris, när det serverats så fina rätter.

(Nu känner jag mig, som alltid, tvungen att tillägga att det inte går att sammanfatta 20% av världens befolknings ris-vanor i några få rader text, så naturligtvis generaliserar jag extremt hårt)

Kinesiskt ris så som det brukar serveras om man beställer in det på restaurang - I små skålar anpassade för en person. Ett undantag från den annars Kinesiska traditionen att man delar alla rätter.

5 kommentarer:

  1. varje gång vi besökte en restaurang bad mamma om att få in ris så vår guide beställde det. Sedan kom maten in, men inget ris. Så jag påpekade för servitrisen att vi ville ha ris, mǐfàn. Servitrisen nickar och försvinner, inget ris kommer ut. Efter ytterligare en lång väntan får jag vinka till mig ytterligare en servitris och skrika mǐfàn. Ytterligare en nick och hon försvinner, ibland upprepades detta ytterligare 1-2 gånger innan vi fick in riset. I varje restaurang var det samma procedur.
    Jag hade aldrig trott att det skulle vara så svårt att beställa ris i Kina :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag kan påstå mig komma från en risätande familj där traditionsrätten är ris och klyckling. Visst är det intressant? Och ibland går ett citat hos oss "sluta äta ris som en kines" ... ja, då vet man att denna teori är falsifierad =) Kika gärna på min blogg och kläck en käck kommentar <3

    SvaraRadera
  3. Personligen tycker jag ris är riktigt gott. Det vinner stort över både potatis och pasta om du frågar mig.

    SvaraRadera
  4. Jag delar helt din uppfattning Krister! Jag äter mycket sällan ris när jag är i Kina! Jag får dock väldigt ofta kommentarer när jag kommer hem som: då har du bara käkat ris i två veckor nu? Svaret har ofta blivit nej, jag har inte ätit ris alls... Vi brukar istället äta mycket goda grönsaker som vi inte har hemma, och kinesiska "pannkakor" till maten. Och olika sorters nudlar förstås. Och glöm inte dumplings!!! ÄLSKAR dem =)

    En fråga... Vad heter din frus restaurang i Kalmar? Ska till Kalmar på måndag och lite riktig kinamat hade inte skadat =)

    SvaraRadera
  5. Restaurangen i Kalmar heter "Restaurang Larmgatan 10"
    http://www.larmgatan10.se/

    Dessvärre finns inte kinamat på ordinarie menyn. I så fall måste du förbeställa - Men det finns mycket annat gott. ;-)

    SvaraRadera