söndag 27 juni 2010

Nu är jag även Krögare i Kina!


Jag har ett tag funderat på någon "sido-aktivitet" att syssla med vid sidan om mina språkstudier. Nu har det äntligen blivit av att agera, då jag just köpte mig ett Kafé/Bar i Beijing. Anledningen är huvudsakligen för att det kommer att bli kul, och att jag vill lära mig hur det fungerar att driva små-företag i Kina. Om jag även tjänar pengar på det så är det en bonus, men det är inte det primära syftet. Jag kommer naturligtvis(?) att fortsätta att plugga Kinesiska - det är fortfarande min högsta prioritering.

Mitt kafé ligger precis vid Wudaokou tunnelbanestation, 五道口, (Linje 13), och det är mitt i universitetsområdet, så det är massor av studenter i omlopp - inte minst massor med 老外, ("främlingar").

Just nu håller jag för fullt på att försöka lära mig saker som t ex, 营业执照 (affärs licens), och 税务登记证 (skatte registreringsbevis) andra regler som man bör känna till. Många småföretagare här i Kina struntar fullkomligt i dessa administrativa saker, och kör "bolagen" helt direkt i egen plånbok, men jag ska ju naturligtvis göra allt enligt "boken".

Jag får nyckeln 1 juli, och studerar nu fēngshuǐ-kalendern för att bestämma ett lämpligt ny-öppningsdatum. (mycket viktigt i Kina). Det lutar åt 10 juli, som räknas som ett bra datum för att starta business och råkar dessutom vara en lördag.

Det är mycket som ska fixas innan dess, så nu blev mitt liv lite intensivare än vanligt.
* Entrén ska byggas om.
* En del nya möbler ska inhandlas.
* Personal ska anställas.
* Avtal med leverantörer/hyresvärd sak uppdateras.
* Ny meny ska skrivas.
* Logotyp ska ritas.
etc. etc. etc.

Kanske ska jag ta ledigt en vecka från skolan.....?

Precis nordväst om Wudaokou tunnelbanestation, på 6:e våningen ligger mitt kafé. Den 1 juni tar jag över verksamheten.

17 kommentarer:

  1. Ah, 5 minuters gångväg från min lägenhet! Synd att jag inte kommer hinna prova ditt ställe, då jag lämnar Peking 5 juli. Vad för "profil" kommer kaféet ha, är det riktat mot waiguoren? Jag går jätteofta förbi den där byggnaden men inte vetat att det finns kaféer och annat där. Utmaningen alltså: få folk att fatta att det finns ett fantastiskt svenskägt nytt favorithak på våning 6! Lycka till som tusan och hoppas du hade en bra kinesisk midsommar.

    SvaraRadera
  2. Du vet ju hur du ska ställa till det för dig men det verkar som ett Jättekul projekt.
    Vad ska den heta? Blir det "Krister's in Beijing"?

    SvaraRadera
  3. @Anton
    Det kommer att vara västerländsk stil inriktad mot både utländska och kinesiska studenter. Som du vet så finns "alla" nationaliteter där, så det gäller att ha ett tillräckligt brett utbud.
    I denna byggnad finns det huvudsakligen bara restauranger. 2-3 st på varje våning, så det är mycket folk i rörelse - men även konkurrens.

    @Jonas
    Ha Ha - Namnet är till 95% bestämt, men jag håller på det tills loggan är färdig.

    SvaraRadera
  4. @Jonas (igen)
    Du är en trevlig och flitig "kommenterare" som tycks ha mycket roliga kinesiska erfarenheter.
    Kan du inte skriva ett mail till mig och berätta lite mer vem du är?
    krister.blomberg@larmgatan10.se

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med ett eget café! Kan du inte göra en bildserie med före/efter bilder sen´? Ska bli mycket intressant att läsa om hur det går.

    Återigen tack för en underhållande blogg!
    /Karin

    SvaraRadera
  6. Hej, vad kul!
    Jag har läst din blogg en längre tid nu inför min och min sambos resa i Kina i sommar.
    Vi kommer till Beijing den 24e juli och kommer garanterat förbi och säger hej och tar en fika.

    MVH Tobias

    SvaraRadera
  7. Kul!

    Kravlista:
    -Rökfritt
    -God, stor latte
    -Rökfritt
    -Wifi
    -Rökfritt

    ;-)

    SvaraRadera
  8. @ Karin H
    Tack själv - bra ide - jag funderar på det.

    @Tobias (och alla andra)
    Mycket Välkommen!

    @Jessica
    Jag tror jag klarar din kravlista, men....se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/04/men-vem-fn-bryr-sig-2.html

    SvaraRadera
  9. Jo...
    Men Starbucks du vet. Det där stället som idag säljer godaste latten, de har rökfritt och jag har aldrig sett nån röka där. ;-)

    Måste bara få retas lite...

    SvaraRadera
  10. Hej mitt namn är Canez och jag driver en skönhetsblogg på nattstad.se Massor av nya tips varje dag och just nu har jag 2 tävlingar igång. Titta gärna in och säg vad du tycker / Canez
    ww.nattstad.se/caanez

    SvaraRadera
  11. Vad roligt det verkar!! Jag har gjort liknande saker här i Sweden men att göra det i Kina? Fy vad häftigt!! =)

    Jag önskar dig stort lycka till och med tanke på att Kina är mitt och kärlekens drömresmål så riskerar du att få två Svenska kunder till när det beger sig!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  12. Gud va roligt, grattis och lycka till :D

    SvaraRadera
  13. Mycket intressant att läsa om något riktigt annorlunda! Det här är bra läsning till skillnad från bloggar om unga flickor som berättar om att det mest spännande som finns i deras vardag är att se en kändis eller att shoppa kläder på Gina Tricot... En entreprenör i Kina vill jag läsa mer om! =D

    SvaraRadera
  14. Stort lycka till Krister! :-D Mycket spännande projekt - modigt! Dock är det så oturligt att jag lämnar Beijing dagen innan den stora invigningen. Är det möjligt att titta in och säga hej om jag har vägarna förbi i nästa vecka? Jag kan ju tänka mig att du kommer att vara i lokalen både dag och natt...

    PS. Tack för länkningen i Expo-inslaget!

    SvaraRadera
  15. @Thomas
    Jag kommer ofta att vara i lokalen nästa vecka, och du är mycket välkommen.
    Skicka mig ett mail, så kan vi bestämma något:
    krister.blomberg@larmgatan10.se

    SvaraRadera
  16. Nu när jag fått igång min VPN igen, kanske jag även ska få igång min sura blogg med som legat nere ett halvår eller så.

    Jag har också krav.
    1. inga fjolliga latte
    2. mörk skåne rost (löfbergs lila)
    3. köttbullsmackor

    synes i september eller så då. Trots tidigare 5 år i Beijing har jag aldrig varit i studentträsket wudaokou... men va faan... allt för en svensk kopp kaffe

    /Urban

    SvaraRadera
  17. Verkar vara ett riktigt meck att kommentera på din blogg då jag saknar vpn.. Vill du inte ha en riktig domän istället? kristeribeijing.se eller nått sånt och en fin wordpress blogg? mejla så kan jag nog ordna något;) daniel.westerberg(snabel-a)prestaworks.se

    För övrigt så om du gillar arkitektur, ta en tur ut till oss i tongzhou 通州(guo yuan 果园stationen) så finns asiens längsta bostadshus (ChangChengGuoJi 长城国际) att beskåda ;)

    SvaraRadera