fredag 4 februari 2011

Alla vill vara Nike


Det mest kända Kinesiska idrottsmärket Li Ning 李宁 har alltid varit en riktig "Nike-wannabe". Li Ning är huvudsakligen känt i Kina, även om de numera även har öppnat försäljning i västvärlden. De gjorde även en stor sponsorsatsning under OS i Beijing, och det var Li Ning själv som tände OS-elden så numera är det en del i väst som känner till märket.

Även om Li Ning är riktigt stort i Kina så säljer fortfarande Nike 耐克 bättre här vilket är en nagel i ögat på Li Ning. Kineser som har de pengar som krävs för att handla dessa dyra märken vill hellre köpa Västerländskt.

Det är inte bara Li Ning som önskar de vore Nike. Vi hare även Kinesiska ERKE 尔克 , Anta 安踏 , JINAK 金莱克 och GRN 贵人鸟 som även dem kämpar i den hårda märkesfixerade sportproduktsmarknaden.

Något som jag tycket är lite extra komiskt är att alla dessa Kinesiska uppstickare mer eller mindre har kopierat Nike's logotyp. ERKE avviker med att ha blå logga annars är allas röda, och likhetena är minst sagt slående.

En svart-vit jämförelse mellan logotyperna för de sex sportmärken jag nämnt i artikeln. Finns det några likheter?
Från vänster till höger, uppifrån och ner:
Nike 耐克, ERKE 尔克, Li Ning 李宁, Anta 安踏, GRN 贵人鸟 och INAK 金莱克.

Nike 耐克. Märket som alla de Kinesiska sportproducenterna ser upp till.

Li Ning 李宁. Kinas största sportmärke

Även ERKE 尔克 har numera stor butik på Wangfujing i Beijing.

Anta 安踏 i ett shoppingcenter.

1 kommentar:

  1. Li Ning sponsrade hela den svenska OS-truppen 2008. Jag vill även minnas att simlandslaget fortfarande är sponsrat av Erke.

    Mvh Daniel

    SvaraRadera