måndag 15 juni 2009

Konstförsäljning - varje dag!


Precis öster om Tiananmen (porten med Mao Zedong's porträtt) är södra entrén till Imperial Ancestral Temple. Det är i denna parken som min skola ligger(!). Normalt går jag in i parken från öster, men ibland när jag har lite extra tid på morgonen så tar jag en liten omväg och går in från söder, vilket betyder att jag passera Himmelska fridens torg på väg till skolan.

De dagar som jag tar denna vägen till skolan händer det näst intill alltid att det dyker upp någon vänlig ungdom som pratar bra engelska som börjar konversera med mig. Efter några minuters artigheter och standardfrågor om varför jag är i Beijing etc så börjar han/hon alltid berätta att om sina konst/kalligrafi-studier. Poängen är naturligtvis att få med mig till deras utställningen och kränga tavlor till mig. Detta är en lite mer harmlös variant av "Det Kinesiska Te-tricket".

Trots att jag har gått sträckan många gånger tycks det alltid vara nya förmågor som dyker upp. Det är inte ofta jag ser samma personer igen. Uppenbarligen fungerar försäljningskonceptet eftersom det är så vanligt.

Entrén till parken där min skola ligger. Ingång från Himmelska friden torg!

3 kommentarer:

  1. Hej Krister. När jag chattade med en kille från Kina skrev han dem här tecknen till mig: 襙你嗎

    Vet du vad dem betyder? Enligt honom betydde dem "kn*lla din mamma". Men jag vill gärna veta om det är sant och du pluggar ju kinesiska. Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej SpecialGirl,

    Vi inte kommit till dessa uttryck i skolan ännu, men jag kan svara ändå. Det tycks vara ett mindre stavfel, men bortsett från det så betyder det som han säger. Det borde stå 操你媽 (traditionell kinesiska) eller 操你妈 (förenklad).
    Kommer han möjligen från Hongkong eller Taiwan eftersom han skriver traditionell Kinesiska?

    Mvh/Krister

    SvaraRadera
  3. Hej Krister!

    Tack för att du svarade på min något olämpliga fråga. Jo, han var från Taiwan.

    Tack igen för svaret och så måste jag passa på att berömma din blogg. Beijing är en fantastiskt intressant stad och du skriver verkligen intressant om den. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera