onsdag 10 juni 2009

Jag bor kvar....en stund till


Har bestämt mig för att i alla fall fram till sommaren bo kvar på mitt hotell. Med Kinesiska mått är det ett mycket enkelt hotell. Det motsvarar väll ungefär ett typiskt Svenskt småstadshotell. Det ligger i en hutong ett och ett halvt kvarter öster om Wangfujing (Beijings mest kända shoppinggata). Efter att ha bott här ett tag nu så tycker jag att läget är ganska bra. Det ligger centralt, nära en tunnelbanestation och (med mina mått mätt) gångavstånd till väldigt mycket. Standarden är OK, men det är ett stort minus att det inte finns något kylskåp på rummet.

Har genomgått ny prisförhandling, och dagsstatus är nu 150 RMB/natt inklusive frukost (som inte brukar ingå i Kina). Med dagens växlingskurs blir det ca 5000 SEK/månad. Som jämförelse kan nämnas att en acceptabel lägenhet kostar ca 3000 - 3500 SEK/månad. Kanske blir det en lägenhet efter sommaren.

Entrén till mitt hotell

Det är här jag skriver mina blogginlägg

2 kommentarer:

  1. du kan ju få en hel lägenhet för 4000 / månad, även short term, jag bor i peking, msn: sas_522@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Krister. Jag sitter och följer din blogg från Sverige. Jag ska till Beijing i Augusti och har tittat på hotell bland annat det du bor på. Hur tycker du att det är? jag har läst en massa olika recensioner om det på nätet. Vore jätte snällt om du kan ge mig din bild a hotellet.

    mvh Christian Fredin chrfredin@hotmail.com

    SvaraRadera