onsdag 3 juni 2009

20 år har gått...


...sedan världen, av en mycket tragisk anledning, lärde sig namnet på världens största torg. Dvs idag är 20-årsdagen för nerslaget mot det stora studentupproret på Himmelska fridens torg (Tiananmen-torget) den 4 juni 1989.

Händelsen har naturligtvis påverkat Kina hårt, och det är inget samtalsämne som alla uppskattar. Många kallar händelsen kort "Liu-Si", (6-4), vilket kan liknas vid 9/11-begreppet.

Sannolikheten att det skulle kunna hända igen på den här platsen är obefintlig. I dag var säkerhetspådraget EXTREMT Himmelska fridens torg. Det var med nöd och näppe jag fick komma in på torget eftersom jag inte hade mitt pass med mig. Efter lite förhandlande kunde de acceptera mitt Europeiska körkort som ID-handling. De gjorde en detaljerad genomsökning av min väska och la till och med tid på att läsa mina kinesiska skrivövningar som jag bar med mig från skolan. Kanske tyckte de att jag såg ut som en journalist.

Om tre månader är det dags för nästa kända årsdag på torget. Den första oktober är det nämligen 60 år sedan Mao Zedong utropade Folkrepubliken Kina - också detta från Tiananmen. Den dagen har Kineserna bättre anledning att fira.

Torg som stadsdel är inget som ingår i den vanliga Kinesiska stadsarkitekturen. Det finns ytterst få städer i Kina som är uppbyggda kring ett centrumtorg som Beijing. De finns olika mer eller mindre laddade förklaringar till varför det byggs så få torg i Kina.

Jag, på Himmelska Fridens torg 20 år efter tragedin

Det var mycket, men inte extremt mycket, folk på torget idag.

"Tank Man" - Ett av historiens mest känd fotografier (från 1989/06/04)

1 kommentar:

  1. Vi hade en sådan fråga på OÄ12:an idag. Vad det stora torget i Kina hette. Himelska fridens torg var rätt svar och det var jag bland andra som kunde den. De andra 2 alternativen var röda- och gula-torget.
    Jag tycker att du kan skriva så att man förstår med. Hade någon av mina kompisar försökt att skriva det skulle man inte fattat någonting <3

    Längtar tills på MÅNDAG!

    /Ammie :)<3

    SvaraRadera