tisdag 30 juni 2009

Skylt-sjukan


När jag började lära mig läsa Kinesiska skrivtecken så drabbades jag av "Skyltsjukan". Det innebär att när man är ute och går på stan så kan man inte låta bli att försöka läsa och förstå vad det står på alla skyltar runt omkring dig. Detta kan bli riktigt jobbit. Man ser inget annat än bara skyltarna, och hjärnan jobbar intensivt för att försöka tyda dem. När man kommer hem efter en tänkt avkopplande promenad är man helt slut i huvudet. Det kanske låter konstigt men det är ett faktum.

Ett tag trodde jag det bara gällde mig, men nyligen hörde jag från en annan bekant som också studerar Kinesiska att även hon drabbats av samma sjukdom.

Det är ganska lätt att koma igång med skyltläsningen. Det räcker faktiskt att kunna två skrivtecken så kan man troligen läsa hälften av alla skyltar här i Beijing. Dessa tecken är:

(yān) som betyder cigarett/tobak
och
(jiǔ) som betyder sprit/vin/alkohol.

När du lärt dig dessa så har du vad som krävs för hitta det livsnödvändigaste.

Den troligen vanligaste skylten i Beijing "Cigarett-Sprit-Snabbköp"

Putpurri av läsbara skyltar

1 kommentar:

  1. Men visst var det väl så även när man började läsa svenska. Man sprang runt och läste på alla skyltar man såg? Och -det verkar vara ett bra sätt att lära sig.
    Själv läswer jag persiska....skyltar och rubriker men vadå- man klarar sig ganska långt på det. Det viktigaste är ju att man kan PRATA förståeligt!
    Tack för en trevlig blogg! Skall till Beijing sista veckan i augusti - får se om jag hunnit lära mig något som står på skyltarna tills dess.

    SvaraRadera