lördag 8 maj 2010

798 艺术区


Ett gammalt nerlagd fabriksområde i nordöstra Beijing förvandlats för några 10-tal år sedan till ett konstnärsdistrikt, som numera namnges efter numret på en av alla fabriksbyggnader: 798艺术区, 798 Art Zone.

Inom "798-området" är det en mängd gallerier och affärer med konstföremål i alla inriktningar. De flesta med gratis entre. Det är stort nog för att göra en heldag här, om du är konstintresserad. Utställningarna är inne i de tidigare industrilokalerna, så det blir en ganska cool och speciell "tung" miljö för utställarna att leka i. Det finns även några restauranger och en hel del kaféer som de flesta har namn i stil med "Art café".

För mig är mycket av konsten här bara "konstig" med det finns även en hel del kul. Jag är lite road av de stora skulpturerna som står längs gatorna inom området. Även om man inte är konstintresserad så är det ett trevligt område att promenera omkring i. Ganska avkopplande miljö, och kaféerna håller bra klass.

798 Art Zone
Jiuxianqiao Lu
798艺术区
酒仙桥路

Några av alla skulpturerna längst gatorna i 798-området. Det är inte populärt att man fotograferar inne i utställningarna.

4 kommentarer:

  1. Hej! Har du skrivit nåt om skräddare i Peking? Jag behöver nämligen fixa en ordentlig kostym snart.

    SvaraRadera
  2. Nej - men jag har det i min planering. Kommer troligen en publicering inom den närmaste tiden. Hoppas du kan härda ut. Jag hissar även prioriteringen en aning nu på grund av din fråga.

    SvaraRadera
  3. Jag blev inspirerad och har också skrivit om besöket på 798.

    Och skräddare vill jag också ha info om så nu får du peta upp det ett snäpp till på din priolista!
    *ler

    Hoppas allt är bra med dig. Tyvärr var inte den privata skolan godkänd av HSV så jag får leta vidare. Hur är det med din skola, är de medlemmar av nån större organisation och håller de i egna HSK-test?

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt ingen aning. Ska försöka komma ihåg att fråga nästa gång jag springer på Julia (ägaren)

    SvaraRadera