söndag 23 maj 2010

Göran Persson avvisad


När Göran Persson 1996 besökte Kina gjorde han det "mycket dramatiska" uttalandet:
"För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet"

Hela Sverige "rasade" på grund av att Göran Persson gjort detta positiva uttalande om en diktatur. Personligen anser jag (föga förvånande kanske) att reaktionen var rena löjan, och jag tror faktiskt vi Svenskar har mognat lite sedan dess.

För några år sedan mitt i sommaren, när jag jobbade på vår restaurang i Sverige, så stod jag en sen kväll och iordningställde uteserveringen efter stängningsdags. Bakom mig så hörde jag en röst:

"Är det öppet så man kan äta här?"
Samtidigt som jag vände mig om så svarade jag:
"Tyvärr - vi har stängt"
När jag just sagt detta så känner jag att det är en "bekant" figur jag pratar med, men jag kunde inte placera honom. Han svarar:
"Ok, men var är det öppet så man kan äta?"
Nu börjar jag känna igen personen, och samtidigt svarar jag:
"Vid den här tiden är det nog bara McDonalds som har öppet", och så pekar jag mot hamnen.
Nu börjar Göran Persson, Anitra Steen och två livvakter gå mot hamnen, och jag inser att det var Statsministern jag just körde iväg. Dock hade jag för mycket stolthet för att ropa tillbaka honom.

Hur tror ni min Kinesiska fru Ping reagerade när jag gick in i restaurangen och berättade att jag just avvisat landets Statsminister från vår restaurang?
Och tror ni att det över huvudtaget gick att få mina Kinesiska kollegor i Kina att ens tro på historien?

Göran Persson - En av få statschefer i världen som blivit avvisade från en restaurang - och det var JAG som gjorde det! Det skulle omöjligen kunna ske i Kina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar