fredag 7 maj 2010

Manikyr


När jag "förr i tiden" jobbade här i Beijing så hade jag nästan alltid någon besökare från det Svenska kontoret här. I bland hände det att jag tog med mina besökande kollegor och gjorde ansiktsbehandling på något SPA. En genomgående reaktion från mina gäster (bortsett från att de tyckte det var mycket behagligt) var rädslan för att "grabbarna där hemma" skulle få reda på att de gjort denna mycket "o-manliga" aktivitet.

Förra veckan gjorde jag en "heldag" med min kompis Anna, och en punkt på programmet var att gå och göra Manikyr, 美甲 (měijiǎ). Anna hade tidigare tagit med sina (manliga) klasskompisar på just Manikyr, och hade en precis liknande erfarenhet av "skräcken" bland vissa män att göra något "kvinnligt".

För mig var det första gången att göra Manikyr, men jag tror inte jag kommer att bli stamkund.......och jag kommer definitivt inte att berätta för någon där hemma att jag gjort det. ;-)

Jag, med händerna utlämnade för Manikyr, 美甲. Det fins en uppsjö av olika varianter i alla prislägen. Min behandling gick på 30 RMB (=SEK).

5 kommentarer:

  1. Ha ha!

    Vilket nagellack valde du?
    Betalade du extra för att använda OPI-lacket? ;-)

    SvaraRadera
  2. Nej - det blev inget (färgad) nagellack, men någon form av transparent lack penslade hon på till slut (som ingick i "paketet").

    SvaraRadera
  3. Hej Krister har du varit på Dragnfly i Peking, finns på ett par olika ställen? verkligen bra massage-stället, mysigt också. ett av dem ligger precis bredvid JO Waldners restaurang. Hälsningar Charlotte på Smultronmoja

    SvaraRadera
  4. Ja, visst har jag besökt Dagonfly. Det är ju ett av de finare ställena här.
    JO Waldners krog finns dessvärre (eller är det dessbättre?) inte längre.

    Jag har även tidigare skrivit om några andra fina massageställen:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/11/massage.html

    SvaraRadera
  5. Manikyr hade varit något jag hade felat göra när jag var där nere .
    Och så billig manikyr också :O

    SvaraRadera