måndag 31 maj 2010

Bara du inte använder kniv...


Tidigare hade jag haft en incident med en ovanligt korkad taxi-chaufför som jag blev otroligt arg på. Jag berättade historien för en Kinesisk bekant (som jag låter vara anonym) med ungefär följande konversation:

Kines: "Men varför klippte du inte till taxi-chauffören?"
Jag: "Klippa till? Du menar att jag skulle slagit honom?"
Kines: "Ja - det tycker jag. Du hade ju gott skäl"
Jag: "Oj, men vad kan hända? Är det inte farligt?"
Kines: "Inte om du är starkare, då är det ingen fara"
Jag: "Jag menar; kan det inte bli rättsliga påföljder?"
Kines: "Inte för ett vanligt slagsmål. Bara du inte använder kniv eller liknande vassa vapen så är det ingen fara"
Jag: "Vassa vapen?"
Kines: "Ja det får du inte använda - du kan slå honom, bara du inte har något riktigt vapen"

Nu är jag inte övertygad om att det är helt ofarligt att börja slåss av flera skäl, men överlag har Kineser en mycket hög tröskel för att koppla in polisen vid konflikter likt denna. Problem mellan två personer ska man kunna lösa individuellt, utan yttre inblandning. Det är "o-manligt" att kalla på polisen och betyder ett förlorat ansikte.
Skulle nu någon mot förmodan kalla på polis så kan man använda den mycket trovärdiga Kinesiska standardföklaringen: 他打他自己, vilket betyder "Han slog sig själv", och då har man en intressant ord-mot-ord situation.

Skulle det trots allt blir rättsliga påföljder så är korta fängelsestraff på typ 24 timmar, eller några dagar tänkbart för misshandel av typ "gatuslagsmål". Den erfarenheten skulle ge ett fint underalg till nästa blogginlägg. ;)

2 kommentarer:

  1. Ha ha!
    Jag tror jag kan leva med att inte veta hur det skulle vara. Så ta det lugnt du!

    Förresten, kan du se om det finns biljetter kvar till Expot i höst? Fick nys om att de håller på att ta slut. jag har tänkt åka dit helgen v41, v42 eller sista helgen v 43. Helst de två första.

    Om du har möjlighet att köpa dagpass åt mig lörd eller sönd så vore det supertoppen!
    Ska boka flygbiljetter snart och tänkte ta Shanghairesan med i paketet.

    Ha det gott och ta det lugnt med taxichaufförerna! :-)

    SvaraRadera
  2. "Inte om du är starkare, då är det ingen fara" - Det var ett riktigt roligt svar! ^^. Tycker mig se att det i länder där det finns lågt förtroende för statliga institutioner kallar man mer sällan på polisen. Nu vet jag visserligen inte hur högt eller lågt förtroendet är i Kina.

    SvaraRadera