torsdag 25 november 2010

Julen är på G.


För 8 år sedan när jag var ganska "grön" var det gällde den moderna Kinesiska kulturen så beslutade vi att åka till Kina över jul för att SLIPPA ALLA TOMTAR, som jag då "visste" inte fanns i Kina. Så fel jag hade! Jag såg fler tomtar den julen än tidigare år.

Nu har julpyntandet börjat komma igång på allvar för 2010 i Beijing, och för någon dryg vecka sedan var jag i Shanghai och konstaterade att det var likadant där. Kommersiella byggnader, affärer och hotell pyntas ganska hårt. Dock så pyntar "den vanliga" Kinesen inte sitt hem i någon större utsträckning.

Ett annat fenomen med den Kinesiska julpyntningen är att de ibland är mycket sena att plocka bort det, och ibland får det sitta uppe året om.

På fler och fler ställen har de nu fått upp julprydnderna. Bilderna är tagna 23 november i Beijing.

3 kommentarer:

  1. Nyss hemkommen från min favoritstad, Beijing, så fortsätter jag med stort nöje att läsa din blogg. I Beijing kom jag inte åt den, ingen VPN, som behövs för blogspot.
    Besökte ditt mysiga café förra helgen tillsammans med min kinesiska lärare.Jättetrevligt!
    Sockholmshälsningar

    SvaraRadera
  2. Sena att plocka bort...hittade en "påklädd" gran strax före midsommar i ett köpcentrum i Xian.

    SvaraRadera
  3. Ska man fira jul, ska man fira jul. Även om julen varar fram till påska...

    SvaraRadera