lördag 20 november 2010

Att knacka Tack


När man vid ett Kinesiskt matbord t ex häller upp mer dryck åt någon är det vanligt att personen som mottagit drycken knackar med toppen på pek- och långfingret i bordet jämte koppen eller glaset. Jag spekulerade ett tag om det betydde "fortsätt häll, jag vill ha mer", eller "OK, jag har fått nog", eller något liknande.

Verkligheten är så enkel att det betyder "Tack". Ett diskret satt att säga tack som man t ex kan använda samtidigt som man pratar utan att behöva avbryta en mening.

Som alltid i Kina så finns det en rad historier om hur traditionen kom till.

En enkel och tråkig förklaring är att knackningarna bara är ett sätt att symbolisera de två stavelserna i 谢谢(xièxie), vilket betyder just "Tack".

Den vanligaste förklaringen är dock en liten historia från "förr":


En Kejsare var intresserad av att med egna ögon se hur det vardagliga livet flöt i hans rike. För att verkligen kunna se hur det gick till ute i landet klädde han ut sig som en "vanlig" man, och tog endast med sig två tjänare ut på sin resa i landet.
För att ingen skulle genomskåda förklädnaden var även Kejsaren tvungen att vara lite vardagsartig, vilket innebär tex att ibland hälla upp te till sina tjänare när det satt vid bords. I detta läge så känner sig tjänarna tvungna att falla på knä som tack för Kejsarens vänlighet, men det skulle naturligtvis avslöja bluffen.
För att komma runt problemet enades de om att pek- och lång-fingret symboliserade tjänarnas ben, och knackningen med dessa fingrar i bordet symboliserade att de föll på knä för sin Kejsare.


En annan variant på historien är att det är Kejsaren själv som ibland knackar när han vill vara extra snäll mot någon. Att säga tack, eller buga är naturligtvis inget en Kejsare skulle göra, men en bordsknackning kunde han ibland kosta på sig.

Det finns även de som knäckar med tre fingrar, och på visa håll är det "viktigt" om man knackar två eller tre gånger. Som alltid så är det variation över landet hur sederna används, och bli inte förvånade om ni hör ytterligare varianter på bakgrunden till tack-knackningarna.

3 kommentarer:

  1. Ojoj, helt perfekt att jag hittade denna bloggen. Ska till Bejing på tisdag så nu håller jag på att lusläsa din blogg. Super bra med massa tips fån någon som har koll på det hela.
    Jag har två frågor till dig (jag ber om ursäkt om du redan skrivit om det för jag har inte kommit så många sidor in än).
    1. Absolut Vodka släppte en samlarflaska speciellt för Kina. Har du någon aning om vart man skulle kunna hitta en sån flaska? (min man samlar)
    2. Hur pass kallt är det? Har läst att det är ca 8 grader i genomsnittstemperatur men är det väldigt "rått" där?
    Lämna gärna en kommentar i min blogg!

    SvaraRadera
  2. 1. Jag vet att ABSOLUT planerar att öppna en butik i nya "Sanlitun The Village North", men jag tror den är försenad. Utöver det tror jag bara ABSOLUT har egen butik i Shanghai.
    Själv har jag verken letat eller reflekterat över denna speciella variant. Det fins massor av spritbutiker överallt, och om du går in i de större och lyxigare så kan jag tänka mig att du hittar den där.

    2. Det är så lägligt att i morgon kommer jag att skriva om Beijing's klimat. ;-)
    Som du skriver så är det inte så väldans många grader över nollan nu. Dock tycker jag det fortfarande är ganska skönt när solen är framme. Blåser det så blir det ganska kallt. Det kan förekomma snö i november. Ni ska definitivt ta med er vinterkläder.

    SvaraRadera
  3. Det tog mig en stund att haja innebörden med knackningen. Jag trodde som du att syftet var stopp när de hällde te. Så det var väldigt kul att du tagit dig tiden att bena upp bakomliggande orsaker.

    SvaraRadera