fredag 5 november 2010

Fondue, Hotpot, 火锅


I Kina är det mycket populärt att äta 火锅, "Hotpot", vilket är Kinesisk Fondue.

Den variant av Fondue jag då och på under min västerländska uppväxt ätit har alltid varit baserad på varm olja där man friterar köttbitar. Google har sedan lärt mig att "originalet" (vem som nu bestämmer det?) är från Schweiz och då är det varm ost och bröd som gäller.

Den Kinesiska varianten av Fondue som alltså heter 火锅 (huǒguō) använder olika varianter av het buljong där man sedan kokar alla tänkbara prylar såsom kött, grönsaker skaldjur mm.
I Kina använder man inte individuella korgar för "sin" köttbit, utan man slänger i det som ska tillagas i buljongen och sedan är det för var och en att fiska upp det man vill käka. Dessa restauranger har speciella bord där det är inbyggda buljonggrytor med uppvärmningsaggregat, och naturligtvis fläktar.

Det finns ganska många varianter av buljonger, och många är tok-starka. Vanligen så beställer man två olika varianter (en stark och en svag). En stor del av smakupplevelse kommer just från buljongen som är väl smaksatt.

Problemet för oss västerlänningar är att det är ganska krångligt att beställa Kinesisk Fondue. Dessa restauranger är vanligen inte turist-anpassade så de är ofta helt Kines-språkiga. Man har att välja mellan en rad olika typer av buljonger, and sedan komponera ihop vilka ingredienser man vill tillaga. Det är absolut inte omöjligt, men det är betydligt enklare med Kinesiskt sällskap. Ett annat problem kan vara att hitta restaurangerna. Även om det finns många så har de mycket sällan engelsk skyltning, och har de det så är de troligen ganska dyra,

Sammanfattningsvis tycker jag Kinesisk Fondue är både mycket trevligt och vanligen även mycket gott. Har ni möjlighet att prova så gör det.

Typiskt utseende på två sorters buljong till Kinesisk Fondue. Den översta är lika stark som som den ser ut, och den nedre är för oss "veklingar".

Tunt skivat lamm-kött. En av min favoriter när jag äter äter Kinesisk Fondue. Dessa små "rullarna" slänger man i buljongen för tillagning.

2 kommentarer:

  1. Något som väl får räknas till dessert är chokladfondue, där man doppar olika frukter i. Det är svårt att sluta doppa när man väl börjat.

    SvaraRadera
  2. Även Schweiz har olika typer av fondue baserad på olja. När jag var där på slutet av 60-talet hade många byar/orter sin speciella fondue, med olika såser och tillbehör. Jag tycker fondue är stämningsfull vintermat - mycket levande ljus och en fonduegryta som puttrar.

    SvaraRadera