måndag 21 februari 2011

Att räkna med händerna på Kinesiska


I Kina har man ett eget och helt etablerat system att med teckenspråk visa talen 1 till 10. Med ett litet undantag så sker allt med en hand. Dessa tecken ser man överallt där det divideras om antal och priser, dvs det perfekta redskapet på en stimmig marknad.

Från 1 till 5 är det Kinesiska systemet ganska likt som vi "handräknar" i Sverige med det undantaget att man börjar med pekfingret, och inte med tummen som vi gör i Sverige (för det gör vi väll?). Från 6 till 10 är det helt annorlunda och praktiskt nog fortsätter man med en hand.

"10" är talet som har många varianter. Jag känner till fyra olika. (och det kanske finns fler). En av dessa kräver två händer då man lägger de båda pekfingrarana i kors för att symbolisera det Kinesiska skrivtecknet för 10: 十 (shí). (Jag använder oftast denna variant)

Den knutna näven påstås även kunna symbolisera noll "0", men jag har aldrig sett den användas i det sammanhanget.

Lär er detta systemet innan ni kommer till Kina så kan ni med teckenspråk förhandla priser även på de lokala marknaderna.

Det kinesiska "teckenspråket" för talen 1 till 9. Alla som synes med en hand.

Fyra olika exempel på hur man symboliserar "10".
Varianten nere till höger betyder att man visar båda sidorna på handen, dvs två gånger fem. (Jag har fått påpekande att jag spretar för dåligt med fingrarna på bilden)
Den knutna näven nere till vänster kan i specialfall även betyda "0".

4 kommentarer:

  1. Ser ut som om 7 borde vara 8 och tvärtom?

    SvaraRadera
  2. "borde vara"?
    Menar du för att handformen för 8 faktiskt liknar en 7:a?

    Om jag förstått symbolen för 7 rätt så kommer det av att man tar 5:e fingret (timmen) och lägger till två till fingrar. Logiken är inte alltid självklar.

    SvaraRadera
  3. I Sverige börjar folk ofta med tummen. Men i svenskt teckenspråk är det pekfingret som gäller, bara tummen betyder 6. Detta gör att man kan räkna med en hand även på svenska.

    Såhär:

    http://www.google.se/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_GVH4MBxr8DM/SOXkMAAB1iI/AAAAAAAAAAY/ZCOpinFOTjA/s320/siffror.gif&imgrefurl=http://tinsva.blogspot.com/2008/10/rkna-p-teckensprk.html&usg=__pRKo_7No_i8WDBxKSAWs_NEBKEg=&h=258&w=320&sz=95&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=PkxZgm64jP2EiM:&tbnh=149&tbnw=185&ei=XBhjTZLHFZHusgbh8um1CA&prev=/images%3Fq%3Dr%25C3%25A4kna%2Bteckenspr%25C3%25A5k%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26biw%3D1366%26bih%3D575%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=147&vpy=89&dur=727&hovh=150&hovw=186&tx=168&ty=111&oei=SBhjTcvUIMmAswa6nZS5CA&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0

    SvaraRadera
  4. Minns att en lärare jag hade i Sverige för massa år sedan (läste lite kinesiska innan jag åkte hit) inte alls förstod det där, 6 och 8 var det största problemet för honom då han tyckte det borde vara tvärtom eftersom det som kineserna gör som 6 liknade tecknet 8. Själv förstod jag inte alls hur han fick 6:an att vara mer lik tecknet för 8 än det upp och nedvända tecknet de faktiskt gör :D

    SvaraRadera