tisdag 28 juni 2011

Behövs det adapter i Kina?


När man ska ut och resa är en av det viktiga frågorna vilken nät-adapter man behöver för att kunna ladda telefonen, kameran, MP3-spelaren, datorn, rakapparaten och allt annat elektriskt som man "alltid" behöver.
Det är 220 volt och 50Hz som används i Kina, så så långt är allt frid och fröjd.

Var det gäller val av kontakt är det lite virrigare. I Kina används tre olika typer av kontakter:
Typ A, Typ G och Typ I.
Typ A och Typ I används på fastlandet, och Typ G i Hongkong och de södra delarna av fastlands-Kina nära Hongkong. Ingen av dessa standarder överensstämmer med den "Svenska" Typ C/F.

Nu är det dock så turligt att en mycket stor del av alla uttag på fastlands-Kina är av universaltyp, dvs de kan ta emot många fler typer av kontakter än vad som är standard i Kina, och mycket ofta fungerar den "Svenska" kontakten. Jag har levt tre år i Kina och alltid klarat mig utan adapter på grund av dessa universaluttag.

Det är värre i Hongkong. Där är det betydligt ovanligare med något annat än Typ G (samma som Storbritannien). Åker man dit behöver man definitivt en Typ G-adapter.

Vill man vara VERKLIGEN på den säkra sidan så kan man ta med adapter även till fastlands-Kina, men jag har inga problem att åka utan, och jag anser att det är "over-kill" då det är mycket ovanligt att det behövs.

Tack @ElleElisabeth för inspirationen till detta inlägg.

De tre standarderna av vägguttag som används i Kina. Dock ser vägguttagen sällan ut så här eftersom de nästan alltid är universella. Se nedan.

Så här ser typiska vägguttag ut på fastlands-Kina. Dvs universella där många olika kontakter passar, och nästan alltid de svenska kontakterna. Dock inte i Hongkong.

22 kommentarer:

  1. Vad använder man om man ska till ö-Kina (Taiwan)?

    SvaraRadera
  2. Högst relevant kommentar.
    Taiwan har samma standard som fastlands-Kina, fast det kan även förekomma Typ B (Nord Amerika)
    Min minnesbild från min karriär i Taiwan är att det ofta var "fight" om adaptrarna, så jag vill minnas att det inte är så vanligt med universella uttag där, dvs adapter rekommenderas.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag ska resa med skolan till Kina. Vi ska till SHanghai, Changsha och Beijing, behöver jag någon reseadapter då?

    Tack på förhand :)

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Nej, på dessa platser går det normalt att använda de svenska kontakterna.

    Mvh

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Hur ser det ut i Xiamen, det ligger ju i södra Kina och nära till Taiwan. Har de också de universiella väguttagerna?

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Xiamen har samma vägguttag som övriga fastlands-Kina, dvs inga problem.

      Mvh

      Radera
  6. Hej Krister! Vi säljer motorvärmare och tittar på att börja leverera till Kina. Vet du hur det ser ut med uttag i miljöer utomhus. Hur ser uttagen ut om det finns elstolpar vid parkeringar eller eluttag vid garage etc.?

    Tack! /MVH Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martin,

      Jag är ledsen att säga att jag inte har någon koll alls på hur det ser ut med eluttagen utomhus.

      Mvh

      Radera
  7. hej Krister! Behövs adapter till Guangzhou? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag är nästan helt säker på att Guangzhou följer fastlands-Kina, dvs ingen adapter behövs. Jag har inget minne av att jag någonsin använt adapter där.
      Dock kan närheten till Hongkong möjligen göra att det kan dyka upp en och annan typ-G-kontakt, men jag har inget minna av detta.

      Mvh

      Radera
  8. Hej, kan man använda sin svenska hårfön/plattång om man åker till shanghai? Eftersom det är värme involverat brukar det fungera annorlunda än en vanlig laddare. Tack på förhand! vh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna,

      Det är kontaktens utseende som är avgörande. Effekten kommer inta att vara något problem. Dvs det kommer att fungera.

      Mvh

      Radera
  9. Jag ska till Hong Kong och Guangzhou. Vad behöver jag då?
    Behöver enbart till bärbar dator och mobilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,

      Du behöver en adapter som passar till den brittiska standarden. Se texten i huvudartikeln ovan.

      Mvh

      Radera
  10. Hej, behöver jag adapter om jag ska åka till Peking??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emilia,

      Nej, normalt behövs ingen adapter. Se texten i huvudartikeln ovan.

      Mvh

      Radera
    2. Tack för svar!
      Då hoppar vi det:)
      Så inga problem att ladda sin telefon eller om man har plattång?
      Hälsningar Emilia

      Radera
    3. Emilia,

      Nej, det är inga problem.

      Mvh

      Radera
  11. Hej! Hur funkar det I Guilin, Longsheng, Liutszhou, Nanning och Chongqing?

    Universa?

    Tack på förhand!
    Polly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polly,
      Jag har inte varit i samtliga städer som du listar upp, men sannolikheten att någon av dessa städer skulle ha en avvikande standard för sina kontakter tror jag är mycket liten. Dvs du kommer sannolikt att klara dig utan adapter.

      Mvh

      Radera
  12. Jag ska till Changshu som ligger i Jiangsuprovinsen, så de borde väl inte vara några problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det borde inte vara några problem.

      Mvh

      Radera