måndag 15 augusti 2011

Karta över Kinesiska Muren - Den bästa!


Som intresserad av både kartor och den Kinesiska muren har jag konstaterat att det är nära på omöjligt att hitta korrekta och överskådliga kartor av murens verkliga sträckning. I många fall är muren bara symboliskt (och felaktigt) inritad eller är den bara utmärkt vid de vanligaste besöksplatserna. De mer detaljerade kartorna brukar vara ganska oöversiktliga så det är minst sagt svårt att få grepp om var muren verkligen går. Det är även stora motsättningar när man jämför olika till synes seriösa kartor.

En anledning till att det är svårt att definiera murens läge är dels att murens sträckning är väldigt spretig, men även att betydande delar i stort sett har försvunnit. Muren "försvinner" dels av "naturens slitage" över tiden men även efter att vissa delar har plockats ner för att användas som byggnadsmaterial. I dag är dess bättre muren "fridlyst".

För att komma till rätta med denna tragiska informationslucka har jag tagit mig an det stora jobbet att med hjälp av Google Earth skapa en karta som visar murens sträckning som den är synlig från luften vilket ger en mycket exakt bild av verkligheten. Jag har fokuserat på sträckningen närmast Beijing som är intressant för "normala" turister. Detta kanske låter enkelt, men det är tidsödande och faktiskt ganska svårt att följa de 235 km mur från "luften" som min karta omfattar. (dvs ca 3% av hela muren)

Resultatet:
Härmed har jag nöjet att nedan presentera den mest korrekta och överskådligaste kartan av den kinesiska muren i Beijing's närområde som finns på nätet. Motbevisa mig gärna om ni tycker jag är för kaxig.

För den som önskar mer detaljerad beskrivning av respektive sektion av muren, läs här för fördjupad information.

Den mest överskådliga och korrekta kartan över den Kinesiska muren i Beijing's närområde som finns på nätet.
Klicka för större utskriftsvänligare format.

Jag på muren någon stans mellan Yinshanling och Simatai på den tiden Simatai fortfarande var öppen.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk bra blogg!

    Det finns så otroligt mycket bra och intressant fakta på denna hemsida om Kina - det är verkligen en fantastisk informationskälla! TACK så hemskt mycket för allt jobb, har surfat i timmar på denna hemsida och hittar fortfarande nya spännande inlägg hela tiden!

    Kan du förresten rekommendera någon bra resebyrå i Peking (eller hemsida) som kan skräddarsy ett 3-dagars utflyktspaket efter ens egna önskemål?

    Annie

    SvaraRadera
  2. Annie,

    Kul att du uppskattar mitt verk.

    Jag är säker på att det finns massor av resebyråer som gärna fixar detta. Dock har jag ingen relation till någon av dem, så jag kan inte rekommendera någon.

    Däremot så har jag privata kontakter som kan göra något riktigt bra av era dagar. Skicka mig ett mail och berätta om dina önskemål så kan jag sätta er i kontakt med någon lämplig "guide".

    Mvh

    SvaraRadera