torsdag 30 juni 2011

Då har jag Visum igen. ;-)


Se där,
I veckan trillade det ner ett 1 års Business Visa (F) till Kina i brevlådan med mitt namn på. Det kan ju vara bra att ha. ;-)

Nu har jag för första gången provat på de nya rutinerna med visumhanteringen genom den nya Servicecentralen, och mina erfarenheter (bortsett från det absurda priset 1 225 kr + porto) är bara positiva. Under hanteringen av min ansökan hade vi endel korrespondens och allt sköttes mycket professionellt med ett trevligt bemötande.

Dock är det svårt att bortse från kostnaden.
Billigaste visumet (bortsett från de som har rätt att göra personinlämnad ansökan på generalkonsulatet i Göteborg) kostar 785 kr. Tillkommer även porto, och om man väljer att skicka "Rek" (som många gör) så blir totalkostnaden mer än 900 kr. Lagom kul med denna prisbild att fixa visum till en hel familj med 3 barn. Då pratar vi över 4 000 kr.

Mitt nya (svindyra) 1-års F-Visum

3 kommentarer:

  1. Ja, det är en helt galen prishöjning. Tidigare kostade väl det billigaste visumet runt 220 kr, nu senast betalade jag strax under 500. Men servicecentralen är nästan värd det. Den är en fröjd jämfört med den trånga, överfyllda ambassaden.

    SvaraRadera
  2. Kan du ordna ett sådant åt mig med? :)

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att det inte är lika enkelt för alla yrken ;-)

    SvaraRadera