torsdag 14 augusti 2014

En extremt intensiv vecka i Xian avklarad


Har just avnjutit en hel vecka i Xian, och det är nog en av de intensivaste turistveckor jag gjort. Under dessa sju dagarna har följande turistaktiviteter prickats av:

❏ Besökt Trumtornet (centrala landmärken)
❏ Besökt Klocktornet (centrala landmärken)
❏ Cyklat ett varv på stadsmuren
❏ Besökt Terrakottaarmén
❏ Besökt den Första Kejsarens grav (Kejsargrav från Qindynastin)
❏ Besökt Giant Wild Goose Pagoda
❏ Besökt Daming Palace (Palatset från Tangdynastin)
❏ Besökt de muslimska kvarteren
❏ Besökt Shaanxis historiska museum
❏ Besökt Huaqing Hot Spring (Historiskt SPA)
❏ Besökt Han Yang Ling (Kejsargrav från Handynastin)
❏ Besökt Qianling (Kejsargrav från Tangdynastin)
❏ Besökt Famen Tempel (Buddhistiskt tempel)
❏ Besökt Banpo-utgrävningen (Stenåldersby)
❏ Besökt Great Mosque (Muslimsk moské)
❏ Besökt Xi'an Beilin Museum (Kalligrafi- och sten-museum)

Jag har redan skrivit om en del av ovanstående (länkat), och jag återkommer eventuellt med mer av dem framöver.

Är det någon som lyckats pricka av fler attraktioner än detta under en vecka i Xian?

Vad som jag även hade på min planeringslista, men som det inte blev tid för:
❏ Lämningarna efter Handynastins Xian (Changan)
❏ The Small Wild Goose Pagoda (har jag dock besökt tidigare)
❏ Berget Huashan


Den drygt 2 200 år gammla Terrakottaarmén som vaktar den första kejsarens grav är den odiskutabelt tyngsta attraktionen i Xian.

1 kommentar:

  1. Det har verkat väldigt hektiskt när man sett alla uppdateringar här! :) Terracotta-armén är fascinerande. Den har jag sett, och klocktornet.

    SvaraRadera