lördag 2 juli 2011

På väg mot Beijing


Den uppmärksamma kanske har noterat att jag fått fart på min blogg den senaste veckan. Inspirationen kom tillbaka samma dag som jag bokade en biljett till Beijing igen. En märklig och påtaglig psykologisk effekt. Nu lever bloggen igen!

Nu på torsdag bär det av, och det är inte för att uppleva den plågsamma hettan i sommar-Beijing vilket för mig är jobbigare än vinterkylan. Vad som händer där borta lär nog framkomma här i bloggen så småningom. En av höjdpunkterna blir att en av mina goda vänner i Sverige har bokat biljett till Beijing i augusti, så då blir jag "reseledare" igen med besök på Den Kinesiska Muren, Förbjudna staden och allt det där.

Guomao 国贸, Korsningen mellan Beijings "huvudgata" Changanjie 长安街 och Östra Tredje Ringvägen 东三环 fotad från Beijings högsta skyskrapa World Trade Center 3.

20 kommentarer:

  1. Härligt att bloggen har fått fart igen! Ska bli intressant att höra mer vad som händer i Beijing!

    SvaraRadera
  2. Wow, det blev ett kort besök här i hemma i Sverige! Grattis till beslutet att åka tillbaka till "hem". :-)

    SvaraRadera
  3. Det var kul att se hur det verkligen ser ut! Vi åkte tunnelbana förbi så många gånger att min ena dotter kan rabbla ramsan som tunnelbanerösten säger här "Next station is Guomao, please get ready for your arrival. Guomao is a transfer station,passagers from line 1 please get ready to get out....." / Mia

    SvaraRadera
  4. Va kul! Jag åkerner den 15de! :D

    SvaraRadera
  5. Kom tillbaka från Beijing i går. Kanonväder hela tiden, hoppas du får detsamma.

    SvaraRadera
  6. Hans
    Tack,
    Dock gissar jag att detta "Kanonväder" är för varmt för mig.

    SvaraRadera
  7. Haha. Det är i alla fall inte samma kvävande värme som i södra Kina så här års (där man dessutom regnar bort!). Och det är kul att se blå himmel i Beijing i stället för det eviga grådiset. Men det ska erkännas att det blev lite väl många kafébesök för mig den här gången...

    SvaraRadera
  8. Usch, jag smälter i hettan just nu :/ Går ca 10 min till jobbet varje morgon och är dyngsur när jag kommer fram. BeiJings sommarväder är INTE lämpligt för oss skandinaver alls. Har heller inte riktigt förstått vari problemet ligger, luftfuktigheten verkar enligt vädersidorna inte skilja sig direkt från Sverige, och temperaturer på 30+ har vi ju hemma ibland med (iaf några dagar per år) men har aldrig upplevt det såhär jobbigt. Kanske är för att Sthlm ligger nära vattnet med lite svalkande havsbrisar som resultat?

    SvaraRadera
  9. Vi kan ju glädja oss åt att Beijing går in i sin regnperiod nu i juli och augusti. Jag upplever faktiskt juni som varmare än juli och augusti. Regnskurarna gör att det känns lite friskare.

    SvaraRadera
  10. Vad skoj att bloggen lever upp igen.... "reseledare" med kinesiska muren, förbjudna staden, Maggans...osv....

    SvaraRadera
  11. Menar du "Maggie's"?
    Nej, dit skulle jag aldrig ta med en gäst. ;-)

    SvaraRadera
  12. Vågat att kalla Pekings regnskurar för "uppfriskande" :)

    Hur länge blir du i Peking nu? Jag drar tillbaka på söndag, men sticker sedan till Xi'an på onsdag för att ge mig iväg på en 20 dagars cykeltur.

    Är du fortfarande i Peking tidigt i augusti kanske du kan få den där ölen det talats om förut!

    SvaraRadera
  13. Jojje
    20 dagars cykeltur i juli låter verkligen "uppfriskande".
    Jag är kvar till 21 augusti. Den där ölen har för övrigt räntat sig till en hel fylla nu.

    SvaraRadera
  14. Jag åker till Beijing för första gången på söndag, stannar där i 5 dagar och har fått många bra tips här! Tack!

    SvaraRadera
  15. Gabriella,

    Kul, Välkommen!

    SvaraRadera
  16. Hej Krister! Kul att din blogg fått liv igen =). Jag har har fått massor av tips från din blogg och ser fram emot våran resa till Beijing nu 31 Juli (söndag). Kanske man får hänga med på den guidade turen? Mvh, Katja

    SvaraRadera
  17. Katja

    Trevligt att jag kunnat bidra till din resa. Välkommen till Beijing!

    (Min "guidade tur" kommer i detta fallet att vara alltför personligt anpassad för att vara intressant för er)

    SvaraRadera
  18. Okej, det var ju synd =(. Tänkte ta oss dit eventuellt imorgon, men vet du om simatradelen fortfarande är avstängd? Har du något annat tips på vilken del av muren vi ska till isåfall. Funderade på Huanghua, är det ett bra altenativ?
    Mvh, Katja

    SvaraRadera
  19. Det var ju synd. Funderar på att ta oss dit eventuellt imorgon. Vet du om simatradelen av muren fortfrande är avstängd? om den är det så funderar vi på huanghua, är det ett bra altenativ tror du?

    SvaraRadera
  20. Katja,

    Simatai är stäng på "obestämd tid" för renovering av Simatai-byn. Jag har inte hört talas om något öppningsdatum.

    Jag har aldriv besökt sex olika sektioner av muren, men aldrig Huanghua, så jag har ingen erfarenhet därifrån. Läs här om de sektioner som jag besökt:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/06/den-kinesiska-muren.html

    Mvh

    SvaraRadera