lördag 29 januari 2011

Klipp dig INNAN nyår för säkerhets skull


Det är inta bara för att alla vill bli fina till Nyårsfirandet som gör att det är väldigt kaotiskt på frisörsalongerna nu i Kina. Många frisörer har långa väntetider nu, vilket är ovanligt.

Det är även så att de skrockfulla Kineserna har en tro att om man klipper sig under årets första månad 正月(zhēngyuè) (som alltså startar 3 februari) så kommer ens Morbror 舅舅 (jiùjiu) att dö!

Anledningen till skrönan påstås vara att Kejsare 順治 (Shùnzhì) ville att alla skulle bära lång hästsvans (lik han själv) men hade svårt att få trenden att slå över riket, så han försökte skrämma folket att inte klippa sig iallafall under en månad genom att sprida historien om dödsrisken.

Nu gäller ju detta fenomenet bara personer som har en Morbror, och på grund av ett-barns-politiken så blir de ju färre och färre i Kina. Dock tillhör jag gruppen som har en Morbror, så jag chansar inte utan klippte mig igår.

Så här skulle man se ut enligt Kejsare 順治. Jag valde dock en annan frisyr igår.


4 kommentarer:

  1. Jag är mycket tacksam för din omtanke och ser fram emot ett långt liv.

    SvaraRadera
  2. Hej Krister,

    det är en trevlig och värdefull blogg du har. Jag ska troligen tillsamans med min fru flytta till Beijing för ett svenskt företag om några månader. Har du bra tips om var man som svensk bör bosätta sig? Bra standard, nära västerlänningar och bra med aktiviteter inte minst för min fru är önskemål

    SvaraRadera
  3. @Ingmar,

    Vad trevligt att du kikar in!
    Du kan lita på mig. ;-)

    SvaraRadera
  4. @Anonym

    Mitt råd är definitivt att bo på östra sidan ungefär mellan östra 2:a ringvägen och östra 4:e ring. Där är livet mest behagligt för oss västerlänningar.
    Mitt i detta område ligger Sanlitun som är min favoritplats.
    Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/08/sanlitun-vs-wudaokou.html

    SvaraRadera