I veckan invigdes Jiaozhou Bay Bridge 胶州湾跨海大桥 utanför öl-staden" Qingdao 青岛 i Kina och är nu världens längsta bro över vatten. Bron är 42,5 km lång, har 8 filer och tom en "korsning" med av och påfarter ute över vattnet.
Som alltid så finns det olika definitioner på vad som är en bro och hur man mäter vilken som är längst. Världens längsta bro i alla kategorier är Danyang–Kunshan Grand Bridge 丹阳昆山花桥 i Kina som är hissnande 165 km lång. Den färdigställdes nyligen för det nya höghastighetståget mellan Beijing och Shanghai och den går till stora delar över land.
Den bro med det längsta "spannet" dvs struktur utan vertikalt stöd är Akashi-Kaikyō Bridge 明石海峡大橋 i Kobe, Japan som har 1 991 meter fritt hängande bro. Totalt är bron 3 911 meter och hela bron står bara på två jättelika fundament i vattnet.
Av världens 20 längsta broar finns 13 i Kina, och jag skrev t ex nyligen om Donghai Bridge 东海大桥 som går ut till Shanghai's djupvattenhamn som är 33km lång.
En anledning till Kinas totala dominas är inte att det finns ovanligt mycket vatten att passera utan att man under finanskrisen 2008/2009 inte gick ner i sparlåga som övriga världen utan i stället drev upp farten på flera pågående och planerade infrastruktur-projekt. Av de Kinesiska broarna på 20-i-topp-listan så öppnades de fem längsta under år 2010 och 2011.
Den precis nyöppnade bron Jiaozhou Bay Bridge 胶州湾跨海大桥 som med sina 42,5 km är världens längsta bro över vatten.
Japanska Akashi-Kaikyō Bridge 明石海峡大橋 som har världens längsta öppna spann, vilket är 1 991 meter mellan de båda fundamenten. Under byggnationen så drabbades Kobe av en "mindre" jordbävning som flyttade fundamenten en aning vilket ställde till endel trassel vid broresningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar