Som tidigare nämnts är bilproblemet gigantiskt i Beijing, och antal bilar närmar sig 5 000 000 i staden.
IBM har av någon anledning valt att analysera parkeringssituationen i 20 av världens städer, och två av de analyserade städerna är Kinesiska (Beijing och Shenzhen).
IBM har dels tagit fram "Global parking index" som väger in de mesta kring parkeringsproblematik i stil med tid att hitta en plats, hur ofta man får parkeringsböter och även hur meningsskiljaktigheter på parkeringsplatserna.
Med denna mätmetod är Chicago bäst och New Dehil värst. Beijing fick den mindre smickrande platsen som 3:e värsta, och Shenzhen 5:e värsta.
IBM har även tagit fram ett annat index som de kallar "Commuter Pain Index", som ska visa i vilken stad som det är mest "smärtsamt" att pendla, och där vägs konstanserna och irritationen som parkeringsproblematiken orsakar högre.
Här går det mycket bra för västvärlden med Montreal som minst smärtsam och Mexico City blir klassad som den mest smärtsamma staden att pendla i. Även i denna listan går det riktigt dåligt för Kina då Beijing och Shenzhen blir rankade som 2:a och 3:e smärtsammaste städerna att pendla i.
Något som jag tycker är lite extra intressant i sammanhanget är undersökningar som visar att 30% av trafiken i centrum av storstäder är folk som letar parkeringsplats. Den statistiken kan tyckas vara en morot för stadsplanerare att prioritera parkeringsproblemet.
GLOBAL PARKING INDEX ger an samlad bedömning över alla faktorer som påverkar parkeringssituationen i resp. stad.
IBM Commuter Pain Index fokuserar på att bedöma de mest "smärtsamma" parametrarna kring pendlande i olika städer.
Det var ju kul att de lyckas få med Stockholm i listan, då har man något känt att jämföra med.
SvaraRaderaParkering i Stockholm är ett ickeproblem och det brukar inte ta mer än 5 minuter att hitta en plats inom ett kvarter, så....
Pendlings smärtindex kan man nog läsa som hur många minuter det tar att köra 10km. I Peking går det bokstavligt talat fortare att gå.
Ja, Stockholms smärtindex är nog inte ens att räkna som smärta jämfört de som befinner sig i andra änden av skalan.
SvaraRaderaJag upplever att bilproblemet i Beijing verkligen ökar fort. Jämfört med bara ett, och definitivt två år sedan upplevs en märkbar ökning.
2006 taxi-pendlade jag från centrum till utanför 5:e ring, och det skulle vara betydligt jobbigare idag.
Mvh
Hur många av dessa "pendlingsproblem" beror enbart på att det är status hos nyrika kineser (och gammelrika svenskar för den delen) att köra bil?
SvaraRaderaNågot mer onödigt än att köra bil i Shenzhen har ju svårt att tänka mig.
Anonym
SvaraRaderaJo, visst är det mycket biltrafik (i alla länder) som är onödig.
Varför är det extra onödigt att köra bil just i Shenzhen?
Mvh
Helt sjukt egentligen, vad bilar det rullar omkring på gatorna...inte konstigt att det blir kaos.
SvaraRadera(Länken var underbart bra!)
Krister: För att man satsat extra hårt på att bygga ut kollektivtrafiken.
SvaraRaderaI andra städer som Stockholm (där man inte byggt ut sedan sextiotalet) eller Guangzhou (där man har stora kapacitetsproblem) är det mer förståeligt.