söndag 18 oktober 2009

Kinesisk frukost


Mitt "nya" hotell har inte någon västerländsk frukost, så jag har nu tvingats bekanta mig lite mer med Beijing's frukostkultur. För mig är frukost något som jag ogärna experimenterar allt för mycket med, så jag har huvudsakligen provat det som liknar det jag är van vid.

Att berätta vad som är Kinesisk frukost i allmänhet är ett otroligt stort kapitel - för stort för att jag ens ska försöka. Variationen är även stor över landet. Jag har dock "tvingats" känna på en hel del olika (obehagliga) alternativ genom åren - som att få fisksoppa till frukost när jag hade en kraftig baksmälla, eller kycklingfötter när jag var tok-hungrig efter en lång nattåg-resa.

På gatorna i Beijing finns det mycket snabbmatsfrukost som tillagas på små vagnar eller "hål-i-väggen"-hak. Mycket billigt - vanligen 1,2 eller 3 RMB för en frukost.
Det jag gillar bäst är olika varianter av "pannkakor" med ägg på. Det gäller att säga bùtàilà, 不太辣, (Inte alltför starkt) - annars åker man på en kryddning som inte motsvara mitt frukostideal.

Här steks en enkel form av pannkaka/ägg på gatan utanför min skola.

En lite lyxigare variant: Först "pannkaka" med ägg, därefter någon form av krispigt bröd, som slutligen viks ihop till en "kaka".

Typisk frukost på mitt hotell: Stekta ägg med ett friterat bröd, och en inte så god sojamjölk-soppa.

4 kommentarer:

  1. Superintressant att läsa dina inlägg och de är kryddade med bilder som gör det hela mkt verkligare.

    SvaraRadera
  2. Sojamjölksoppa låter inte toppengott kan jag hålla med om. ;o) Jag håller med om att man är en ganska stor vanemänniska när det kommer till frukost. Om jag inte missminner mig så har väl du en förkärlek för ägg och bacon? Då kan det nog bli lite skumt med friterat bröd eller en kryddig pannkaka. Men, spännande att få prova på nya grejer. Det är ett av mina största nöjen när jag är på resande fot, att prova ny mat. Då kan jag tänka mig att Kina är en riktigt intressant plats.
    Vi diskuterade salt idag, och att jag trro att vi svenskar äter mycket salt i jämförelse med andra. Hur upplever du det där borta? Är du flitig användare av saltkaren?

    Ett intressant blogginlägg som alltid Krister...tackar.

    SvaraRadera
  3. Saltkaret syns inte så mycket på det kinesiska bordet, men däremot Soya, som är en trevlig ersättare. Själv har jag tex lärt mig byta ut saltet mot Soya på stekta ägg.

    SvaraRadera
  4. Hmm... Soya på ägg..låter skumt. Men, jag lovar att ge det en chans.

    SvaraRadera