söndag 11 oktober 2009

Västra sjön i Hangzhou


Hangzhou's stora stolthet är utan tvekan Xī Hú, 西湖, West Lake, eller på svenska "Västra Sjön". Det finns flera andra städer i Kina som också har en "Västra Sjön", men det är Hangzhou som har originalet. Sjön ligger mitt i stan och är mycket vacker. Hela varvet runt sjön är stranden som en enda lång park, och det finns en mängd fina (och dyra) restauranger längs vattnet. Man kan åka åka olika båtturer på sjön, och det går även att åka runt runt sjön på stranden i tågliknande el-fordon.

Det finns några olika öar på sjön, där var och en har lite olika myter och historier runt sig. I lördags var Ping upptagen med business, så jag tog ungarna och våra tre "assistenter" och åkte ut till den största av öarna på sjön. Ön är lite festlig för den har en egen insjö som närapå upptar hela öns yta. "En sjö i en ö och en ö i en sjö". Kanske har ön fått den speciella formen av något meteroit-nerslag en gång i tiden.

Söder om ön står det tre Pagoder i en triangelformation ute i vattnet. Under månfestivalen på natten tänds ljus i Pagoderna och lär då tillsammans med månens spegelbild ge en mycket vacker scen som kallas 三潭印月,sān tán yìn yuè, "Three Pools Mirroring the Moon". Dessa tre Pagoder är så kända att de finns på baksidan ett 1 Yuan-sedeln!

Vy över Västra sjön. I förgrunden syns en av Pagoderna i vattnet.

Jag och Jessica vid "En sjö i en ö" i Västra sjön. Se det höga stenmonumentet som syns i vattnet bakom/mellan oss.

Jag och mina "assistenter" på en båt i Västra sjön. Tyvärr fick jag inte ta med mig dem tillbaka till Beijing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar