torsdag 29 oktober 2009

KVINNLIG lärare!


Jag har tidigare rapporterat hur förödande det är inom den Kinesiska språkundervisningen om en manlig elev har en kvinnlig lärare. (Stora starka karlar pratar som flickor)

Nu har tragedin drabbat mig igen, 哎呀!

När jag kom tillbaka efter min ledighet så har jag av någon hittills oförklarad anledning fått ny lärare. Morgonpigga 许丽丽, Xǔ Lìlì, sitter och väntar på mig när jag trillar in på skolan kl 8:30, och presenterar sig som min nya lärare. Jag bet ihop och hälsade artigt, men blev naturligtvis orolig för min språkliga framtid. ;-)

Nu är det inte vetenskapligt fastslaget hur illa det är. Det kanske bara är en myt? Kanske skapad av några få bittra manliga språklärare? Vi får väl se om jag börjar använda en massa feminina uttryck och efterslängar i fortsättningen, 啦. Hittills har jag klarats mig, . (tror jag)

Min nya lärare 许丽丽, Xǔ Lìlì

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar