fredag 16 oktober 2009

Varma eller kalla fötter


I ALLA Kinesiska hem så står det en rad med inomhus-tofflor innanför ytter-dörren. Så fort man tagit av sig ute-skorna kliver man i tofflorna. Detta gäller även alla andra lokaler där man tar av skorna, typ SPA'n och hotellrum.

Det är två huvudanledningar:
- Man vill inte smutsa ner sina strumpor
- Man vill inte kyla ner sina fötter.

Det är den andra anledningen som väger klart tyngst. För Kineser är varma fötter otroligt viktigt. Att gå helt barfota är nära på otänkbart. Endast den moderna västinfluerade generationen går barfota i sandaler. Små barn utan strumpor tror jag knappt existerar ens i den stekheta sommaren.

Jag är oftast (för) varm om mina fötter och tycker det är skönt att ha så lite som möjligt på mig, och gillar inte tofflorna. Det väcker alltid förvånande reaktioner, och kommentarer om att det inte är bra för min hälsa, och att jag kommer att bli sjuk.

Typisk vy-neråt när man kliver innanför dörren till ett Kinesiskt hem

2 kommentarer:

  1. Uj, jag skulle få många blickar då. Är oxå en varmfoting som ogillar tofflor och uppvärmda golv. Vad har man för golv i hemmen där borta, mattor, trä, parkett, klinkers, linolium...?
    Läser just en bok, "Rött land, röd jord" av Ming Wang-Sonnerup, om Kina under Maos styre. Där ägnar hon ett stycke åt just strumpor och hur viktigt det var att man hade sådana.

    SvaraRadera
  2. Mattor är ovanligt.
    Trä och klinkers upplever jag som vanligast.

    SvaraRadera