onsdag 8 september 2010

JA - det finns uttagsautomater i Beijing!


Jag får i princip dagligen mail från er kära läsare med en massa frågor av olika karaktär. Oftast i form av "Första-gången-i-Beijing-funderingar", men även en hel del lite djupare funderingar. Jag tycker detta är en ganska rolig bieffekt av min blogg, så fortsätt gärna att skicka era frågor.

En typ av fråga som kommer upp förvånande ofta är den oron som många tycks ha angående hur man ska växla pengar, och om det går att ta ut pengar i Beijing. Jag försöker reda ut begreppen:

Uttagsautomater ("Bankomat" / "ATM")
Det finns massor av uttagsautomater i Beijing. (Även Kineser behöver ta ut kontanter). Ibland finns automaterna även inne i de större hotellen, och alla internationellt gångbara kort fungerar (Typ VISA och Mastercard). Du kommer garanterat inte ha problem att hitta dem. Du springer även på dem på flygplatsen när du landar. Avgifter och växlingskurser är ungefär samma som i övriga världen, dvs det brukar kosta några 10:or att göra ett kontantuttag från ett utländskt konto.

Växla Svenska pengar till Kinesiska (i Beijing)
Många hotell har växlingsservice, och en del kan ta mot Svenska pengar. Överlag är kurserna acceptabla överallt, men du får lite bättre kurs om du går till banken i stället. Det finns en massa olika banker, och jag rekommenderar definitivt Bank of China 中国银行, då de flesta andra inte är så intresserade av Svenska pengar. I centrala Beijing har Bank of China kontor i nästan varje kvarter så ni kommer att se massor.
Det är dock ett lite tidsödande projekt med väntetid,en del papper som måste fyllas i, och ni behöver även ha med er passet till banken.

Växla Svenska pengar till Kinesiska (i Sverige)
I Sverige är bankerna och Forex de huvudsakliga alternativen för att skaffa Kinesiska pengar. Ganska lätt att kolla växlingskurserna på deras olika hemsidor. För något år sedan hade Forex fånigt dåliga växlingskurser, men jag har inte följt dem sedan dess. På en del kontor måste man föreställa valutan, då de inte har Kinesiska pengar i lager.

Min åsikt om hur man hanterar sin reskassa
Det fungerar utmärkt att åka hit med bara ett VISA-kort, och sedan ta ut det man behöver i alla de uttagsautomater som finns överallt. Men - jag förstår att det kan kännas lite otryggt att trilla ner i ett okänt land på andra sidan jorden utan kontanter, så därför är det tryggast att växla en grundkassa i Sverige så slipper ni tänka på pengar när ni landar. Därefter kan ni fylla på reskassan från uttagsautomater i takt med att ni behöver. Det är betydligt smidigare att ta ut kontanter i automaterna än att växla inne på ett bankkontor, så ni behöver inte packa med mer kontanter än "grund-kassan"

Uttagsautomater inne på ett vanligt snabbköp i Wudaokou i Beijing

Några olika uttagsautomater inne på Tsinghua-universitetet i Beijing. Notera att någon ihärdig företagare har klistrat upp en affisch på väggen ovan.

14 kommentarer:

  1. När jag försökte ta ut pengar från bankomaten i mitt kvarter med VISA-kortet gick det inte.
    Jag fick beskedet att mitt svenska VISA hade en felaktig kod. I Sverige har vi 4 siffror i koden och i Kina använder man 6 siffror.

    Så jag blev hänvisad till några av Bank of Chinas kontor där det fanns "specialautomater" som kunde hantera mitt svenska VISA.
    Jag valde att använda mig av det gamla huvudkontoret vid Himmelska fridens torg, för att det var lätt att hitta.

    Bankomaten fanns inne i banken så man var tvungen att passa deras öppettider.

    SvaraRadera
  2. Tydligen ett varierande fenomen.

    Jag har 4 siffrors kod till alla min internationella kort, och det har alltid fungerat.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig haft några bekymmer att ta ut pengar i Kina, med svenskt eller kinesiskt kort. Däremot har jag ofta problem i Sverige, där det bara finns en eller ett par bankomater i varje stad.

    Dock hade jag sex siffror på mitt HSBC-kort i Hongkong. Men jag kunde använda det i samma automat som mitt svenska visa-kort, fyra siffrors kod, utan problem.

    SvaraRadera
  4. Jag använder mig av ICA banken kort i Kina, av den enkla anledningen att de inte tar ut någon avgift för uttag utomlands. Man får pytsa in lite pengar på det kontot o vips så har man resekassan klar.
    Ganska bra att ha pengarna på skilda konton också så inte hela ekonomin går åt pipan om man blir skimmad. ICA kortet har mastercardfunktion med.

    SvaraRadera
  5. Tack, precis vad jag behövde veta om det fanns ATM i Peking, då slipper jag bry mig om att ta ut pengar innan.

    Anna

    SvaraRadera
  6. Just kommit hem från Shanghai där jag INTE fick ut mågra pengar=(!
    Har ett Eurocard /mastercard.(med 4 siffer kod)
    Provade i 2 olika banker men utan lycka.
    Som tur var hade jag en "tät" reskamrat som lånade mej pengar.
    Ska till Beijing i juni, hoppas jag har bättre lycka där!
    //Suss

    SvaraRadera
  7. Suss,

    Tur att det löste sig med dina pengar ändå.
    Automaterna som inte accepterar 4 siffror tycks bli vanligare och vanligare. Jag skrev ju själv i kommen ovan (2010) att jag aldrig hade haft några problem, men senast nu i april sprang jag på en bank i Beijing som krävde 6 siffror.
    Att jag själv inte märkt så mycket av detta fenomen beror nog på att jag de senaste åren bara använt kinesiska kort (med 6 siffrors kod).

    Mvh

    SvaraRadera
  8. En kollega i Shanghai kollade med Bank of China och mycket riktigt 6 siffror, men hänvisade till att vi ska få info från 'våra'banker när det gäller hur vi ska göra. Har kollat med Swedbank här hemma och dom har ingen aning, Nordea däremot säger att man ska lägga till 00 före sin fyrsiffriga kod så ska det fungera. Vi åker också snart dit och det är märkligt att storbanker här hemma har så dålig koll, det kan ju inte vara ett 'nytt' problem.
    /Lena

    SvaraRadera
  9. Någon som vet om kortet spärras om man försöker slå 4 siffror på för många olika automater eller blir det bara fel att man inte slagit in någon kod alls?

    SvaraRadera
  10. Hugo,

    Om du menar att man provar att slå fyra siffror på en automat som kräver sex siffror så har du ju möjlighet att avbryta ditt uttag när du märker att det behövs fler siffror innan koden är färdig så jag har svårt att tro att ett en sådant ofullständigt avbrutet aktivitet kommer att rendera spärrning av kortet även om du gör det många gånger.
    Dock är det bara vad jag tror, men jag skulle inta vara orolig med att försöka.

    Mvh

    SvaraRadera
  11. Hej Krister
    Tack för otroligt bra blogg, ska till kina om 2 veckor för första gången och det ska bli såå spännande! Tänkte höra jag tog ut lite reskassa för att inte stå helt utan pengar vid ankomst och en av mina 100 sedlar hade ett liten reva ned till Mao Tse-Tung hårfäste. Kan man ändå använda sedeln eller brukar de neka att ta emot den då? Pratade med Forex och de sa att de inte skulle va något problem så länge säkerhetstråden var hel... Ville bara kolla om du själv haft någon erfarenhet av detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      En reva ner till Mao's hårfäste är inget alls att oroa sig för. Ingen kommer att reagera för detta.

      Det som däremot är lite värre är om du i Kina ska växla in svenska pengar. Då reagerar de på minsta lilla defekt.

      Mvh

      Radera
  12. Tack för snabbt svar!

    SvaraRadera
  13. Tog ut pengar på mitt svenska visa-kort (fyra siffror) i januari 2014 och det fungerade utan problem. Minns inte vad banken heter men här ligger bankkontoren nästan vägg i vägg och på många ställen. Bor i Dalian.

    SvaraRadera