fredag 3 september 2010

Inhyrd Statist


En vanligt metod bland Kinesiska företag som vill verka mer internationella än de är, är att hyra in västerländska "statister" som medverkar vid olika tillställningar för att ge sken av att företaget har västerländska kunder, eller västerländska medarbetare. Jag får då och då erbjudande om dessa jobb, och ibland ställer jag upp, och det brukar vara lite småroligt.

Just nu pågår 17th Beijing International Book Fair 第十七届北京国际图书博览会, och jag blev tillfrågad av en bokförläggare om jag kunde tänka mig att hjälpa till lite. Mitt jobb gick ut på att jag skulle mingla lite i deras monter, och framförallt sitta längst fram och se mycket intresserad ut när företaget höll sin presentation i en av hörsalarna.

Inte så tungt jobb, och det ger några hundralappar så jag ställde upp. En och en halv timme senare var de nöjda och mitt jobb var klart. Easy money.

Inte helt oväntat är en bokmässa i Beijing mycket stor och i flera hallar med oöverskådlig mängd förläggare. Jag kan absolut inte bokbranschen, men jag förstod iallafall att mycket kretsade kring att hitta partners för lansering i världen utanför Kina. Jag letade noggrant i den internationella hallen, men hittade ingen Svensk paviljong, men däremot var många andra Europeiska länder representerade.

Jag, och min för dagen tilldelade "assistent" 许扬 (Xǔ Yáng)

En rolig bok som jag hittade hos en Italiensk förläggare. Notera att det är vår Svenska stolthet Turning Torso i Malmö som pryder omslaget.

3 kommentarer:

  1. Coolt!

    Jag hoppas också kunna få såna uppdrag. Men jag antar att de kommer till mig så småningom.

    Har träffat flera icke-kineser som är här för mässan. Håller den på till söndag? Var hålls den?

    SvaraRadera
  2. Hade du varit här en dag tidigare så hade även du fått jobbet. De sökte flera.

    Denna mässan slutar idag 2010-09-03, och hålls i China International Exhibition Center 中国国际展览中心, precis öster om SAS-Radisson.

    SvaraRadera
  3. Men äää, de borde bjuda mig. Jag har till och med ett nästan eget förlag.

    SvaraRadera