söndag 19 september 2010

Mera sedel-propaganda


Nu har det hänt för andra gången att jag hittat en sedel med tryckt politisk propaganda på baksidan här i Kina. Det tycks uppenbarligen vara en populär metod att sprida politiskt laddade åsikter.
Första gången satt jag fast i ett "tystnadslöfte" vilket jag inte gör idag, så nu kan jag publicera texten. Denna gången handlar det om Falun Gong, 法轮大法 (Fǎlúndàfǎ)

Det står:
法轮大法好
真善忍好
记住默念法轮大法好
看九评 快退党团队
灾难来时神能保

Vilket jag översätter till: (reservation för felöversättning)
Falun Gong är bra.
Sanning Tolerans(Tålamod) och Godhet
Kom ihåg att det är bäst att läsa Falun Gong i tystnad.
Läs kommentarerna och lämna snabbt partiet
När katastrofen kommer så räddar gud dig

Falun Gong förbjöds 1999 i Kina, men varför?
Det är nog inte så många som vet den 100% korrekta anledningen, men anledningen har definitivt inte med meditation och religionsutövande att göra som många vill tro. Otroliga mängder Kineser mediterar ständigt på offentliga platser, och religiösa utövare finns det gott om, och det är inget olagligt med det. Problemet är sannolikt att rörelsen snabbt samlade stora grupper människor som organiserade sig, vilket ansågs utgöra ett stabilitetshot för landet. Sedan kunde de likaväl ha spelat schack eller virkat dukar. Det hade nog inte spelat någon roll, utan det var den stora organiseringen i sig som var problemet.

Den andra propagandasedeln som jag hittat i Kina. Denna gången handlar det om Falun Gong, 法轮大法 (Fǎlúndàfǎ)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar