lördag 11 september 2010

Val 2010


Befinner man sig i Kina i valtider så kan man rösta på ambassaden i Beijing, eller på generalkonsulaten i Shanghai eller Hongkong. I går blev det tid för mig att bege mig mot de lummiga ambassadkvarteren och göra min röst hörd, och på måndag stänger Beijing's vallokal.

Det är helt odramatiskt att utlandsrösta. Man behöver inget röstkort, och inte ens ID-handling krävs om man har en legitimerad kompis med sig som kan styrka ens identitet. Dock går det lite fortare om man har alla papper i ordning så slipper de skriva ut ett nytt röstkort åt en.

I vanlig ordning så röstade jag naturligtvis på det bästa partiet (vilket för mig har varit samma parti i alla val jag deltagit i), men jag är fånigt "politiskt korrekt" så jag skriver inte ut här vilket parti det är - men jag tror alla som känner mig vet vilka lappar som ligger i mina kuvert.

En filosofisk fundering är varför det är en känslig fråga att offentliggöra vilket parti man rösta på. Att diskutera åsikter om skatter och lagar gör ju många gladeligen vitt och brett, men att även berätta vilket parti man röstar på är betydligt känsligare.

Jag med mina förslutna valkuvert i handen på vallokalen i ambassaden i Beijing.

7 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag fick rösta. Jag vet redan nu vilka jag skulle rösta på då. (: Men ja, näst nästa gång som det är val får jag ju göra det.

    SvaraRadera
  2. Även vi har idag röstat på just det rätta partiet och vi behövde både leg och röstkort. Så nu är det klart.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vem du är...är första gången jag är inne här men av det jag läst nu har jag fått känslan av att moderaterna är ditt parti! Vore roligt att veta om det är rätt eller inte!

    Och ang. varför det är så känsligt att berätta vilket parti man röstar på så förstår jag inte det heller...men jag kan ju fråga dig eftersom du uppenbarligen är en av dem eftersom du inte vill uppge det här! Varför tycker du att det är känsligt?

    SvaraRadera
  4. Krister är ju från Kalmar så jag tippar Bondeförbundet ;-)

    SvaraRadera
  5. @Anneli

    Nej jag är inte en av dem som tycker att det är känsligt - Jag bara väntade bara på att frågan skulle komma först. Jag har inget problem att säga:
    Jonas - Fel gissat
    Anneli - Rätt gissat

    SvaraRadera
  6. Hade du röstat/röstar på (M) även i kommunalvalet? (Är inte helt säker på om man röstar i kommunalvalet utomlands eller ej.)

    Undrar en förvånad
    Alexandra

    Bra blogg, för övrigt! Tummen upp! :)

    SvaraRadera
  7. Det fungerar bra att även rösta till kommunalvalet från "utlandet",
    och ja, jag är konsekvent i val av parti.

    SvaraRadera