onsdag 1 september 2010

Boende i Beijing


Jag får ofta mailfrågor om var man ska bo i Beijing. Frågorna gäller ofta läget, men jag anser faktiskt att placeringen på hotellet är mindre viktig. Det flesta hotell ligger acceptabelt och det är inte så viktigt att ha gångavstånd till någon speciell attraktion. Ni kommer troligen bara att besöka den en gång ändå och transporterna är billiga. (En mil i taxi kostar 17 RMB). Titta hellre noggrannare på vilken standard ni önskar och väg det mot priset.

Det finns en fruktansvärd massa hotell i Beijing. Otroligt mycket fler än de lokala resebyråerna i Sverige kan erbjuda. Jag brukar i princip alltid boka mina hotell på nätet där utbudet är större och priserna lägre, och det finns flera olika bolag att välja mellan. Jag har fastnat för Agoda.se, då jag tycker Agoda har både bra utbud och priser och en något så när lättanvänd hemsida. Jag har även råkat ut för problem ibland och då har de hjälpt mig på ett bra sätt.

Ett tips när man ska välja hotell är att läsa kundrecensionerna som oftast finns på de flesta bokningssidor vid respektive hotell. Man bör dock väga vissa negativa recensioner mot priset på hotellet. En del kunder tycks inte förstå att att billigare hotell faktiskt har lägre standard än ett dyrt, och så skriver de i vredesmod en ilsken berättelse om att det minsann inte fans minibar i 150 RMB/natt-hotellet.

Vilka hotell är då bra?

Jag har naturligtvis inte bott på alla, men faktiskt på ganska många. Nedan fäljer några rekommendationer i stigande prisordning på ett urval hotell jag tycker är prisvärda. Observera att priserna kan variera kraftigt efter säsong. Det finns även både mycket billigare, och mycket dyrare boende i Beijing, men jag valde ett mittensegment som jag tror passar den största delen av de Svenska resenärerna.

Enkelt. Ca 100-250 RMB/natt
Enkelt men acceptabelt "Backpacker" boende utan någon extra lyx. Ligger i en hutong på promenadavstånd från den kända shoppinggatan Wangfujing. Rummen är äldre och ibland ganska slitna. Jag har själv bott här i fem månader. Har västerländsk frukost i en rolig liten restaurang i källaren. Man ska kanske sätta ett frågetecken efter de tre stjärnorna.

New Dragon Hostel

Harmony Hotel
Mellanklass. Ca 250-400 RMB/natt
Fint hotell väl i klass med finare Svenska småstadshotell. Ligger precis vid Beijing's centrala järnvägsstation och på promenadavstånd till Himmelska fridens torg. Jag brukade bo här förr om åren när jag var på tillfälliga besök i Beijing.
Har kinesisk restaurang med helt OK standard.

Harmony Hotel

Lyxigt. Ca 400-600 RMB/natt
Ett fint lyxhotell med en standard över vad man normalt är van vid som turist. Har alla bekvämligheter ni önskar. Lite speciellt är den roterande restaurangen på högsta våningen. Gångavstånd till Sidenmarknaden. Jag har bott här när jag bara varit på kortare visiter i Beijing och har med mig sällskap som inte kan tänka sig enklare hotell. Är fint nog för att även imponera på businessresenärer som inte är vana vid Kinesiska lyxhotell.

Beijing International Hotel

10 kommentarer:

  1. Bra recension och viktigt att inte kräva för mycket.
    Själv valde jag ett billigt hostel denna gång med vad jag anser ha ett bra läge. Närhet till två tunnelbanelinjer.

    Jag har dock som student och ensam resande en tight budget att hålla mig till.

    Reser man ensam får man betala mer för ett enkelrum eller för två personer om man vill bo i dubbelrum. Jag betalar nu för mitt enkelrum ca 120:-. I 10 nätter ska jag bo här, under tiden hoppas jag hinna hitta lägenhet.

    Så det blir nästa inlägg från dig... ;-)
    Hur man hittar en bra lägenhet i den standard och budget man önskar! *ler

    SvaraRadera
  2. Beijing International Hotel, där har man bott, eller närmare bestämt lite bakom på 北京金龙旅馆.
    En sjättedel av priset men ännu sämre standard.
    Vad dock in och lånade toaletten på BIH ;-)

    SvaraRadera
  3. Fin blogg :)
    Kommentere tilbake? :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad gäller enkelt men helt ok. boende, "centralt" i Beijing, nära både buss och tunnelbana, 600m till "Bargatan", 200m till Gongti Beilu, nära många bra, billiga och dyrare restauranger, är Pineapple Hostel. Det är ett par år gammalt och mycket fräscht. Kostnad för ett enkelrum med dusch är ca. 200-250 sek/dygn. Går att förhandla om vid längre tids boende.
    Värt att titta extra på

    SvaraRadera
  5. Hej Krister!

    Väldigt mycket bra och intressant får man från din blogg, så jag tänkte återgälda med lite info. Agoda är bra, men jag tycker du glömmer ctrip, som funkar bra i Kina både när det gäller resor och boende. Ett tipps på en sajt jag annars använder mycket är hotelscomparison.com, den söker igenom en mängd olika bokningssajter och har sparat mig många slantar.

    Ser fram emot mer intressant Kina-läsning i väntan på nästa resa dit...

    SvaraRadera
  6. Hej Krister!
    Jag skulle precis boka Beijing International Hotel enligt dina rekommendationer, men så är det fullbokat när vi ska åka. Har du några fler tips på lite finare hotell nära sidenmarknaden?
    Känner du till http://www.hoteljianguo.com/ ?
    Förresten, är det nära Sidenmarknaden man ska bo om man ska vara i Peking i 5 dagar och vill se de mest kända sevärdheterna?
    Tack på förhand!
    Cecilia

    SvaraRadera
  7. Cecilia,

    Som jag skrev i inlägget så behöver du inte alls bry dig så mycket om just läget på hotellet. De mest kända sevärdheterna ligger utspridda så du kommer att behöva transporter oavsett var du bor. Fokusera i stället på hotellstandard i förhållande till pris. Prova länken i inlägget till Agoda.se som alltid fungerat bra för mig.
    Eftersom du har budget för lite finare hotell så tycker jag även du ska överväga att bo på en "Courtyard". Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/05/courtyard-hotel.html

    Jag känner till var Jianhuo-hotellet ligger, men jag har ingen speciell erfarenhet av det. Det ligger definitivt nära Sidenmarknaden.

    Mvh

    SvaraRadera
  8. Hej Krister!
    Vilken fin och informationsrik blogg för oss Kina-resenärer. Jag och min pojkvän har precis bokat en tvåveckorsresa i mitten av juni. Vi kommer främst att vara i Bejing. Jag har tidigare rest i Indien och Sri Lanka. Där kändes det mest fördelaktigt att i förväg boka hotell för 1-2 nätter och därefter fixa resten av boendet på plats. Skulle du rekommendera att göra samma sak vid en Kina-resa eller tror du att det är tryggast att boka i förväg? Jag tänker att det verkar som att många bokningssajter tar ut en del avgifter vilket inte verkade vara fallet när man bokade hotell på plats i Sri Lanka/Indien.
    Tacksam för svar
    /Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det blir klart enklare för er om ni bokar hela ert boende i förväg. Om ni inte gör det tror jag risken är stor att ni lägger en massa av er dyrbara tid på att irra runt och pruta på en massa hotell i ställer för att semestra.

      Jag tror inte ens att det är säkert att ni lyckas hitta bättre priser än på bokningssidorna. Jag har mer än ett exempel där jag har bokat hotell på Agoga.se och sedan på plats vill förlänga min tid på hotellet och då blivit erbjuden ett högre dygnspris än det som går att boka på internet.
      Det är inte sällan som bokningssidorna har förhandlat fram riktigt bra avtal.

      Lycka Till!

      Mvh

      Radera
  9. Tack så mycket för ditt snabba svar! Vi följer nog ditt råd och bokar något i förväg. Då gäller det bara att bestämma sig för var man ska bo.
    Ha det bra
    Linnea

    SvaraRadera