lördag 22 augusti 2009

Finanskrisen skördar nya offer i Beijing


En av Cigarett/Sprit/Öl/Vatten/Glass-handlaren på Shijia Hu Tong i Beijing har tvingats lägga ner sin verksamhet. Anledningen uppges vara vikande orderingång och svårigheter att få tillräckligt betalt från snåla turister (A.S.!). Samtliga två anställda har blivit uppsagda och förhandlingar med facket är planerat att inledas.......aldrig.

Verksamheten ligger (låg) mitt emot mitt hotell och det känns spännande att få vara mitt i de ekonomiska händelsernas centrum, även om nerläggningen naturligtvis är en tragedi för de anställda och deras familjer. Känns även fantastisk att jag lyckades rapportera nyheten före de stora finansmedierna.

Den aktuella handlaren var min hovleverantör av vatten så nu får jag leta nya kanaler. Dessbättre lär det inte vara så svårt eftersom konkurrensen inom detta segmentet är stenhård i Beijing och det är inte många steg till nästa butik.

Den nyligen stängda butiken på Shijia Hu Tong i Beijing. Foto: paparazzi Mr. Blomberg

2 kommentarer:

  1. Imponerande!
    Hur gör man för att lära sig 50 ord i veckan?

    SvaraRadera
  2. Ja - studietempot är hårt här. "Normaltakt" är två till tre kapitel i veckan, och varje kapitel har ca 20 nya ord. Det kräver att man pluggar nästan varje dag utöver skoltiden för att hänga med.

    Någon om min studieteknik - se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/07/bortkastade-kort.html

    SvaraRadera