torsdag 20 augusti 2009

Beijing Olympic Green - Stackars London


Jag anser att Beijing under 2008 fick en ny turistattraktion som är väl i klass med Sommarpalatset eller Förbjudna staden var det gäller besöksupplevelse. Jag syftar på den Olympiska parken, Beijing Olympic Green, 北京奧林匹克公園, Běijīng àolínpǐkè gōngyuán som ligger vid norra 4:e ringvägen.

Den Olympiska parken är ett stort område på många kvadratkilometer som innehåller både ett jättelikt parkområde och flera arenor. De mest kända arenorna är "Fågelboet" och "Vattenkuben". Hela området är helt nybyggt inför OS och är mycket harmoniskt designat i sann feng shui anda. Parken innehåller även en helt "egen" tunnelbanelinje med tre stationer som naturligtvis har nummer 8.

Parken är mycket välbesökt, och då framförallt kvällstid - huvudsakligen då av Kineser som skapar ett fascinerande folkliv. (Västvärlds-turisterna tycks komma mest dagtid.). Det är definitivt kvällstid som området ska besökas. Dagtid är också OK, men det är i kvällsbelysning som allt kommer till sin rätt. Se till att vara där i god tid innan kl 22, för då släcks härligheten ner.

Alla byggnader på området är vackert belysta och växlar i färger. Jag vågar använda så tunga ord som att det är fantastiskt vackert att promenera runt mellan byggnaderna i folklivet. Jag åker ibland upp hit bara för att gå omkring och känna på stämningen och miljön.

Inled gärna ditt besök genom att promenera den 1,5 km långa allén som utgör den södra entrén till området och som startar vid Beitucheng,北土城-tunnelbanestationen (Linje 10) mellan tredje och fjärde ringvägen. Allén inleds med två maffigt belysta monument.

Jag gissar att de har det ganska svettigt nu i London inför OS 2012. Det lär bli en tuff uppgift att försöka matcha det som visades upp i Beijing 2008. Det är inte många städer i världen som har resurser, och framför allt politisk kraft att kunna bygga upp något liknande. Har dom det i London?

Vattenkuben som växlar i färger. (National Aquatics Center, 国家游泳中心 eller "Water Cube", 水立方)

"Diamanterna" i kommentator-tornet har även de färggrann belysning.

Fågelboet - otroligt maffig i kvällsbelysning (National Stadium, 国家体育场 eller "Bird's Nest" 鸟巢)

Monumenten vid den södra änden av allén som löper norrut upp till den Olympiska parken

Pangu Placa, som ligger längst med västsidan av parken. Baren i toppen på Pangu 7 Star Hotel är en fantastisk utsiktsplats för att betrakta OS området - men det kostar. (Kvällstid är miniminotan 230 RMB/person)

Översiktsbild över de centrala delarna av den Olympiska parken. OBS! Norr åt höger!

5 kommentarer:

  1. Riktigt fina arenor! Hoppas hinna med ett besök under nästa vecka då jag åker dit med några vänner.

    SvaraRadera
  2. Dit ska vi bara gå när jag kommer ner med farmor och farfar! <3

    SvaraRadera
  3. När jag besökte Beijing och den Olympiska parken sa vår guide att byggkostnaderna för arenan Fågelboet redan är betalda av alla entréavgifter som tillströmmande turister betalar bara för att få gå in och titta i arenan. Jag vet inte om det är sant men visst låter det imponerande med tanke på vad en sådan byggnad måste kosta.

    Och ja, jag var där på dagtid :)

    SvaraRadera
  4. Som tekniker så drar jag genast i gång en rimlighetsberäkning:



    Den redovisade byggnadskostnaden som jag hittat är 423 millioner USD, vilket motsvarar ungefär 3 miljarder RMB. (Vad den verkliga byggkostnaden blev är det nog ganska få som vet.) Med en entreintäkt på 50 RMB/person så behövs det därmed 60 millioner besökare för att dra in byggkostnaden.


    Ska man få in det på ett år så krävs det ca 165 000 besökare/dag vilket motsvarar att fylla arenan ca 2 gånger/dag, eller 4-6 besökare/sekund.



    Detta är möjligt, men låter ganska mycket för att vara medelvärden på ett år.

    

Observera att det är mycket stora felmarginaler i denna typ av beräkningar, men slutsatsen är att det är teoretiskt möjligt att nå storleksordningen av byggkostnaden på något år. (Skulle JAG gissa så behövs det nog ett eller två år till ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Lite hemlig information om Vattenkuben (med stor V). Den är finansierad av s k "overseas chinese". En donation helt enkelt.
    Mycket bra bloggen! Man får mycket mer om Kina än från de officiella medierna.
    /Petter

    SvaraRadera