fredag 7 augusti 2009

Visum till Kina


För oss Svenskar är det mycket lätt att få Visum till Kina. Har aldrig hör talas om någon som har haft problem. Det värsta jag varit med om är att det kan ta någon dag för lång tid på ambassaden. Det är betydligt värre för Kineser att få Visum till Sverige - kräver betydligt mer pappersarbete.

Det finns många olika kategorier av Visum till Kina. Varianterna namnges L, F, X, Z, J, C och G.

"L" är det som vanligen kallas "turist-visum". Kräver egentligen inget mer än att du inte har allt för tung brottslig karriär i Kina. Ger normalt 30 dagars vistelse, och en eller två inträden i landet. (Man brukar välja två om man även ska besöka Hongkong, vilket räknas som ett nytt inträde i landet när man kommer tillbaka)
"F" brukar kallas "business-visum". Kräver en inbjudan från din affärspartner i Kina. Ger lite längre vistelsetid (vanligt med 60 eller 90 dagar) och gäller får obegränsat antal inträden under en lägre tid. (6 till 12 månader)
"X" är långtids student-visum. Kräver en massa papper med stämplar och läkarintyg. Ger lång vistelsetid - typ ett år eller mer.
"Z" är långtids arbets-visum. Kraven liknar "X", dvs kräver även mycket papper men ger lång vistelsetid.
"J" är journallist-visum och kräver massor med papper.
"C" är för personal på flyg, tåg, båtar etc.
"G" är för transit-resande genom Kina.

Jag borde kanske ha X-, eller möjligen Z-visum men jag tycker det kräver för mycket pappersarbete och administration. Eftersom jag har en del business-kontakter i Kina är det lätt för mig att få F-visum, och det är acceptabelt för mig med bara 60 dagars vistelse i taget eftersom jag åker till Sverige då och då. Om jag vill stanna längre så löser man det genom att åka och vända i tex Hongkong - då börjar man räkna dagarna från noll igen eftersom man gör en ny entre på "fastlandet".

Fick igår mitt nya 1-års F-visum för mitt andra pass vilket känns bra. Det som kunde varit bättre är om jag sökt 90 dagars vistelse i stället för 60. Troligen kommer det inte spela någon roll.


Mitt nya 1 års F-visum med 60 dagars vistelse

4 kommentarer:

  1. Tjena Krister! Såg din artikel i aftonbladet, verkar som att du har det bra i Peking. Har du någon mail där borta? Hör av dig på hakan.b.westerlund@live.se ... Ha det gött och gå inte på för många lady-bars... //Håkan

    SvaraRadera
  2. Tjenare själv Håkan,
    Ha det gött du också. Mail kommer. Jag sparar lady-barerna tills du kommer på besök. Då kan vi ju även hämta dina filmer ;-)

    Vi hörs
    /Krister

    SvaraRadera
  3. Hej du. Är också kina-intresserad. Nu vill jag bjuda min kinesiska ciceron till att se Sverige. Vet du något om hur man bör bete sig för att hon ska få visum?

    SvaraRadera
  4. @Ingemar
    Jag har inte så stor erfarenhet av vad som krävs för att Kineser ska få visum till Sverige. Jag har bara hanterat detta för affärsvisum, och då har jag skrivit en inbjudan från mitt företag och beskrivit vilket affärsmässigt syfte personens besök har. Utöver detta så vet jag att det krävs en hel del administration på den Kinesiska sidan som jag inte känner till.

    SvaraRadera