torsdag 6 augusti 2009

Fula fasader


Det är mycket vanligt i Kina att man förser sin balkong och sina fönster med galler. I alla fall de nedre våningarna. Den huvudsakliga anledningen till gallren är stöldrisken (inbrott). Märkligt nog kan gallerna ibland finnas väldigt många våningar upp. Högre än var det är sannolikt att någon klättrar in. Lite överdrivet paranoida tycker jag - men de har väl sina skäl.

I princip alla lägenheter har även ett luftkonditionerings aggregat hängande på utsidan av fasaden. Balkongerna är ofta mer förvaringsplats och tvätt-torkningsyta än komfortutrymme.

Ovanstående gör att en del bostadshus blir otroligt fula att titta på. Fasade på balkongsidan får ett skräpigt fängelseutseende.

Den form av ägandelägenhetsystem som finns i Kina (och i många andra länder) innebär att var och en bokstavligen äger sin egen lägenhet och det finns därför ingen som har ett helhetsansvar för hela byggnaden. Lyckligtvis byggs de nyare husen ofta med snyggt integrerad luftkonditionering och säkra fönster och balkonger vilket gör dem otroligt mycket vackrare. Det finns framtidshopp om förbättring.

Exempel på mycket ful "galler"-fasad

6 kommentarer:

  1. När folk börjar prata om äganderättslägenheter som den ultimata lösningen så brukar jag tänka på hur fantastiskt det fungerar i Kina där bostadsområdena ser rivningsfärdiga ut efter bara 10 år.
    Hade funderingar på att investera i en lägenhet för att ha för semestrar och så småning om, när man går i pension, för att bo i lite längre tider men har kommit fram till att chansen att den skulle finnas kvar när jag går i pension är ganska liten.

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas,

    Är du uppdaterad på reglerna för vad som gäller om vi "aliens" vill köpa lägenheter i Kina?
    Förut var det ju mycket komplicerat, men jag har förstått att regleran har ändrat sig.

    Mvh/Krister

    SvaraRadera
  3. Tyvärr inte, det var ett par år sen vi funderade och då hade vi varit tvungna att köpa den via släktingar.

    Har hört att priserna är på väg ner i Peking så nu börjar det bli intressant igen, måste ta och kolla upp om reglerna har ändrats.

    SvaraRadera
  4. Så vitt jag förstår gäller följande bestämmelser för utlänningar.

    * Man får för närvarande bara köpa en lägenhet (kanske inget större problem för de flesta, men restriktionen finns).
    * Man ska ha bott i Kina en viss period. Jag hörde 3 år när jag pratade med två mellanhänder häromåret.
    * Officiellt äger man inte lägenheten/huset, man hyr den från staten på en period av 75 år. Detta kommer dock troligen att ändras i framtiden.

    Om man verkligen köper hus i Kina torde det inte vara något krångel att få D-visum eller permanent uppehållstillstånd.

    Förresten: jag skriver som anonym bara för att jag inte lyckas med namn/webbadress - blogspot säger min begäran inte kunde bearbetas. (?)

    SvaraRadera